PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Antykorozja do poprawy

Autor: Konstrukcje stalowe
05-09-2016 12:50 |  aktualizacja: 12-09-2016 10:55
Antykorozja do poprawy
Fot. Shutterstock.com

- Uważam, że dla żadnej instytucji w Polsce zabezpieczenia antykorozyjne nie są priorytetem, choć - jak wynika z badań - straty powstałe w efekcie ich braku lub niewłaściwego wykonania sięgają 6-8% PKB. Wydawałoby się, że jest o co walczyć, bo PKB Polski w 2015 r. GUS wyliczył na 1790 mld zł, a więc możemy mówić o stratach sięgających ponad 140 mld zł! - mówi dr inż. AGNIESZKA KRÓLIKOWSKA, prezes Polskiego Stowarzyszenia Korozyjnego, kierownik Zespółu Zabezpieczeń Antykorozyjnych Mostów w Zakładzie Mostów Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, w rozmowie z Jerzym Bojanowiczem.

Jak pani ocenia stan mostów?
- Mosty drogowe nie są w złym stanie, bo od dłuższego czasu są konsekwentnie i planowo remontowane, zwłaszcza na drogach będących w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Uważam, że w ostatnich latach ich zabezpieczenie jest właściwe.

W znacznie gorszym stanie są mosty kolejowe, których poprawa wymaga sporej pracy.

Czy są takie obiekty, które kwalifikują się do natychmiastowej renowacji powłok antykorozyjnych?

- Nie chcę wymieniać konkretnych mostów, ale jest ich dużo. Sądzę, że w kolejnictwie projektowanie, nadzór i wykonawstwo zabezpieczeń wymagają istotnej poprawy.

Głównym problemem związanym z zabezpieczeniem antykorozyjnym, zresztą nie tylko mostów, jest brak w Prawie budowlanym specjalisty ds. zabezpieczeń antykorozyjnych, który powinien być włączony do ich projektowania, nadzoru i do ostatecznego odbioru.

Na czym polega jego rola?

- Dobrym przykładem są Stany Zjednoczone, w których kwestie zabezpieczeń antykorozyjnych regulują dwa akty Kongresu USA.

Jeżeli jakiekolwiek remonty czy budowy są finansowane z publicznych (państwowych) pieniędzy, to dokumenty te wymagają, by projekt wykonał lub sprawdził specjalista ds. zabezpieczeń antykorozyjnych, a w pracach uczestniczył certyfikowany inspektor zabezpieczeń antykorozyjnych. Także w Europie jego obecność jest wymagana dla większości dużych konstrukcji.

To osoby, które zostały przeszkolone zgodnie z wymaganiami amerykańskimi - NACE (National Association of Corrosion Engineers) lub norweskimi - FROSIO, a następnie zdały trudny egzamin. W polskim Prawie budowlanym nie występuje specjalizacja antykorozyjna.

O jej zdefiniowanie i włączenie Polskie Stowarzyszenie Korozyjnie (PSK) wielokrotnie występowało do właściwych ministrów, posłów i Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Przez kilkanaście lat starań uzyskaliśmy jedynie włączenie do nowelizowanego Prawa budowlanego tzw. eksperta ds. zabezpieczeń antykorozyjnych. Niestety, Izba Inżynierów Budownictwa, która miała egzaminować kandydatów na nich, nie wykazała żadnego zainteresowania, choć PSK proponowało pomoc w organizacji egzaminów, a także wskazanie specjalistów gotowych prowadzić szkolenia.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP