PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Arkadiusz Krężel, szef rady nadzorczej Boryszewa i Impexmetalu, o stoczniach i ministrze Gradzie

Autor: wnp.pl (Jerzy Dudała)
19-08-2009 13:23
Arkadiusz Krężel, szef rady nadzorczej Boryszewa i Impexmetalu, o stoczniach i ministrze Gradzie

Należy pamiętać, że dziś mamy problem z zamówieniami w przemyśle stoczniowym - mówi dla portalu wnp.pl Arkadiusz Krężel, szef rady nadzorczej Boryszewa i Impexmetalu, starszy doradca banku Sal. Oppenheim

Dla Pana, jako byłego prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu, problemy przemysłu stoczniowego nie są obce. Tajemniczy inwestor Stichting Particulier Fonds Greenrights miał zapłacić za stocznie 380 mln zł, jednak pieniądze nie wpłynęły. Jak ocenia Pan obecne zawirowania wokół stoczni w Gdyni i Szczecinie?
- Obserwując tę sytuację z boku, muszę zaznaczyć, że w obszarze bankowości inwestycyjnej takie sytuacje - gdy inwestor rozmyśla się w ostatniej chwili - się zdarzają. I nie ma w tym nic dziwnego.
Przecież, kiedy popatrzymy obiektywnie na rynek, na obieg pieniądza, to zauważymy, że w ostatnim czasie zmiany są dynamiczne i znaczące. I może być tak, że inwestor uznał, iż nie jest w stanie zrealizować tego projektu.
Należy też pamiętać, że obecnie mamy problem z zamówieniami w przemyśle stoczniowym.
Dziś pozyskanie finansowania dla takich branż, jak hutnictwo czy przemysł stoczniowy, jest niezwykle trudne. Pracuję w banku inwestycyjnym Sal. Oppenheim i wyraźnie to dostrzegam.

Cały problem w tym, że Komisja Europejska wyznaczyła do końca sierpnia termin sprzedaży majątku stoczni.

- Sądzę, że Komisja Europejska wyrazi zgodę na wydłużenie tego terminu. Choć trzeba było prywatyzować w 2006 roku, bo dziś, w okresie dekoniunktury, jest trudno sprzedać stocznie. A duży inwestor zawsze wybierze to, co da mu w perspektywie większą stopę zwrotu.

Broni Pan ministra skarbu Aleksandra Grada?

- Trudno kogoś oceniać, gdy nie zna się kulisów całej sprawy. Ważne, czy są w zanadrzu alternatywne warianty dotyczące stoczni.
Myślę, że Komisja Europejska zgodzi się na przesunięcie terminu sprzedaży stoczni. Wierzę, że tak się stanie.
Natomiast może być też inny wariant. Państwo mogłoby na przykład na terenie stoczni utworzyć swoisty inkubator gospodarczy, gdzie budowałoby się statki.
Gdyby prywatna firma wydzierżawiła teren, to Komisji Europejskiej byłoby nic do tego, co ta firma by produkowała za własne pieniądze.

Rozmawiał: Jerzy Dudała



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP