PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Badania korozyjności stopów dwuskładnikowych Mg-Li przeznaczonych do przeróbki plastycznej

Autor: Andrzej Białobrzeski, Krzysztof Saja, Maria Żmudzińska
21-05-2013 10:28 |  aktualizacja: 04-06-2013 09:21

Pośród metalowych stopów lekkich, stopy magnezu z litem posiadają najmniejszą masę właściwą. Gęstość tych bardzo lekkich (ultralekkich) stopów waha się między 1,3 a 1,5 g/cm3, co w przypadku ich zastosowania przyczynia się do zmniejszenia masy elementów o około 25%, w porównaniu z typowymi stopami magnezu.

Wstęp
Charakterystyczną cechą tych stopów jest wysoka sztywność i dobra odkształcalność, która występuje także w niskich temperaturach. Dotychczas stopy magnezu z litem nie zaliczały się jednak do powszechnie stosowanych, chociaż w niektórych przypadkach znajdowały zastosowanie. Powodem tego są ograniczone własności mechaniczne przede wszystkim w stanie lanym oraz korozyjność tych stopów [10].

Duże znaczenie techniczne posiadają stopy magnezu z aluminium, cynkiem i manganem, gdzie Al i Zn zwiększają wytrzymałość stopów, a Mn polepsza antykorozyjność stopów. Dodatkami stopowymi zwiększającymi ich odporność na działanie podwyższonej temperatury i polepszających ich właściwości plastyczne oraz odporność na utlenianie są: beryl, wapń, cer, kadm tytan. Żelazo, krzem i nikiel obniżają właściwości mechaniczne stopów i ich odporność na korozję. Stopy magnezu charakteryzują się korzystnym stosunkiem wytrzymałości lub/i modułu sprężystości do gęstości, czyli mogą przenosić obciążenia statyczne i dynamiczne zbliżone do stopów żelaza i aluminium, a ponadto dobrze tłumią drgania. Są odporne na korozję (pod warunkiem ograniczenia zanieczyszczeń: żelazem, niklem i miedzią), a ponadto są odporne na zmienne obciążenia mechaniczne, również w warunkach podwyższonej temperatury. Obok dobrze znanych standardowych stopów na bazie Mg-Al-Zn i Mg-Al-Mn, stosowanych głównie w technologii odlewania ciśnieniowego, dostępne są również stopy charakteryzujące się podwyższoną odpornością na pełzanie o drobnoziarnistej strukturze z dodatkiem cyrkonu, przeznaczone do odlewania w formach ceramicznych i w kokilach oraz do przetwarzania innymi metodami. Stopy magnezu stosowane są konstrukcjach bloków silników, głowic, korpusów przekładni, elementów zawieszenia, elementów układów kierowniczych, siedzeń, elementów nadwozi i innych elementów wyposażenia samochodów. Stopy te również wykorzystywane są w budowie motocykli, w pojazdach rowerowych, urządzeniach sportowych, rekreacyjnych w produkcji sprzętu AGD itp. Stopy magnezu są z powodzeniem stosowane w przemyśle lotniczym (konstrukcja elementów płatowców i helikopterów) i kosmicznym oraz elektronicznym (obudowy notebooków, elementów telefonii komórkowej z uwagi m. in. na zdolność stopów magnezu do pochłaniania i rozpraszania promieniowania elektromagnetycznego), w urządzeniach jądrowych np. na osłony reaktorów absorbujące neutrony. Odlewy ze stopów magnezu są o około 20-30% lżejsze od odlewów ze stopów aluminium i 50-75% lżejsze od odlewów ze stopów żelaza. Elementy odlewane wykonywane są głównie przy wykorzystaniu technologii odlewania ciśnieniowego (w około 90%).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 980 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP