PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bandera na statku do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych

Autor: PAP
06-12-2013 14:44
Bandera na statku do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych

Wizualizacja.

Fot. Mat. Stocznia Crist

W piątek w Gdyni podniesiono banderę na statku służącym do budowy i obsługi farm wiatrowych. Specjalistyczną jednostkę hydrotechniczną Vidar o wartości ponad 150 mln euro zbudowała Stocznia Crist z Gdyni.

Współwłaściciel stoczni Crist, Krzysztof Kulczycki powiedział PAP, że właścicielem statku jest hiszpańska firma leasingowa Naviera Trans Wind, a będzie go eksploatować niemiecki potentat na rynku usług dla branży energetyki wiatrowej, Hochtief Solutions AG.
Jednostka jest gotowa do eksploatacji i w niedzielę ma wypłynąć z Polski.

Kulczycki powiedział, że są klienci zainteresowani budową kolejnych podobnych jednostek. Dodał, że firma pracuje nad kontraktami na podobne statki. Zaznaczył, że Crist jest w Europie jedyną stocznią budującą takie jednostki. "Zapotrzebowanie na takie statki będzie rosło, bo będzie powstawać coraz więcej farm wiatrowych na morzu" - ocenił.

Vidar jest jednostką typu "heavy lift jack up vessel" z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Ma 140,5 m długości oraz 41 m szerokości i może rozwijać prędkość 11 węzłów. Statek może szybko przekształcić się w 1200-tonowy dźwig służący do instalacji morskich farm wiatrowych. Pozwala na to specjalny system samopodnoszący, czyli charakterystyczne, opuszczane na morskie dno "nogi" o wysokości 90 m. Konstrukcja pozwala na prowadzenie prac na głębokości nawet 50 m. Na pokładzie znajduje się m.in. lądowisko dla helikoptera. Jednostka posiada system pozycjonowania statku na morzu z dokładnością do jednego metra.

Stocznia zapewnia, że Vidar będzie mógł kompleksowo obsługiwać cały proces instalacji farmy wiatrowej, począwszy od załadunku turbin i masztów przez ich transport, aż po instalację w miejscu przeznaczenia.

Vidar nie jest pierwszym tego typu statkiem zbudowanym przez Crista. W 2010 roku w stoczni zbudowano specjalistyczną platformę budowlano-remontową, Thor, a w ubiegłym roku statek hydrotechniczny typu "heavy lift jack up vessel", Innovation. Kulczycki wyjaśnił, że przekazany w piątek Vidar jest nieco mniejszy niż Innovation.

Stocznia Crist jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Jej głównymi udziałowcami są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Działalności stoczni skupia się w Gdyni na terenie byłej stoczni. W 2010 r. Crist kupił w przetargach część majątku likwidowanej Stoczni Gdynia, m.in. suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów.

W ciągu ponad 20 lat istnienia stocznia zrealizowała ponad 300 kontraktów, w tym wiele na jednostki offshore oraz konstrukcje hydrotechniczne.

Ze względu na trudne warunki pogodowe w uroczystości w piątek w Gdyni nie uczestniczyli przedstawiciele właściciela i armatora jednostki. Udział wzięli głównie pracownicy budujący statek.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


33 719 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP