Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bez Mittala nie byłoby już huty w Krakowie

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
06-07-2014 21:02
Bez Mittala nie byłoby już huty w Krakowie
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

ArcelorMittal zainwestował w Polsce w momencie bardzo trudnym dla naszego hutnictwa, w którym rozważano już nawet likwidację huty w Krakowie. Gdyby nie wejście koncernu, zakład już by dziś może nie istniał - przypomniano przy okazji świętowania przez ArcelorMittal dziesięciolecia obecności w Polsce. Teraz jednak zarówno huta, jak i ArcelorMittal potrzebują nowego impulsu rozwoju. Zdaniem Janusza Piechocińskiego ma nim być motoryzacja.

- Na początku lat 90. likwidacja huty była naprawdę realna, bo nie było pieniędzy na nadążanie za nowymi technologiami. Gdyby nie ArcelorMittal huty już by nie było - powiedział Jerzy Miller, wojewoda małopolski.
Koncern w sumie do dziś zainwestował w Polsce ponad 5 mld zł. Zdaniem Janusza Piechocińskiego, wicepremiera i ministra gospodarki ArcelorMittal wniósł do polskiego przemysłu stalowego nie tylko pieniądze, ale także sztukę kalkulacji w zupełnie nowych warunkach, kiedy hutnictwo stało się przemysłem globalnym.

Trudno powiedzieć czy zagrożenie dla huty nie powróci. Wielki piec może pracować jeszcze przez dwa lata. Potem trzeba będzie podjąć decyzję, czy inwestować w jego modernizację. - Mamy jeszcze dwa lata, więc nie ma potrzeby podejmować teraz decyzji. Podejmiemy ją we właściwym czasie, zależnie od warunków rynkowych - powiedział Sanjay Samaddar, prezes ArcelorMittal Poland.

Nowym impulsem dla huty może być park przemysłowy, jaki ma powstać na jej terenach, których ArcelorMittal Poland nie potrzebuje już do produkcji. Janusz Piechociński zapowiedział, że rząd będzie się starał ściągnąć do strefy przemysły stalochłonne, przede wszystkim motoryzacyjny. - W tym roku wyprodukujemy w Polsce 610 - 625 tys. aut, a za trzy lata ilość produkowanych aut sięgnie miliona. Jesteśmy największym producentem części. Produkujemy 16 na 26 wytwarzanych w Europie typów silników. Chciałbym, aby ten ciąg technologiczny dopełniła blacha na karoserie - powiedział Janusz Piechociński.

Zapowiedział, że w pierwszej kolejności do nowego parku technologicznego będzie zachęcał „dużych inwestorów z branży, które wykorzystują blachę”. Rozmowy podobno już trwają.

Nowa, zbudowana kilka lat temu walcownia pracuje na 90 proc. swoich mocy, ale przy pomocy stosunkowo niewielkich inwestycji można je powiększyć. - Mamy walcownię, która mogłaby produkować blachy, ale to wymaga wsparcia nowymi gatunkami stali i w tym wypadku elementem decydującym jest działanie wielkiego pieca. To inwestycje dużego kalibru, bo blacha dla motoryzacji to inny świat produkcji stali - powiedział Sanjay Samaddar i dodał, że jeżeli pojawi się zapotrzebowanie ze strony motoryzacji, to ArcelorMittal musi być na nie przygotowany. To wymaga jednak intensywnej pracy w najbliższych miesiącach przy stworzeniu parku technologicznego.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP