Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Branża stoczniowa motorem innowacyjności

Autor: Morza i Oceany
15-08-2016 15:17
Branża stoczniowa motorem innowacyjności
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Jedno miejsce pracy w stoczni generuje co najmniej 6-7 posad w głębi lądu. Prototypowy charakter produktów polskich i europejskich stoczni jest z jednej strony barierą hamującą możliwość współdziałania sektorów polskiej gospodarki kładących mniejszy nacisk na atestowanie i innowacyjność swoich produktów niż gospodarka morska. Z drugiej, intensywny rozwój sektora stoczniowego jest szansą na ściślejszy niż kiedykolwiek związek najbardziej innowacyjnych branż w Polsce - producentów elektroniki i sektora IT, producentów wyposażenia okrętowego, a także sektora stoczniowego i branży offshore.

Nowatorskie czy innowacyjne?

Istotą innowacyjności w każdej branży przemysłowej jest wprowadzenie na rynek produktu lub zastosowanie rozwiązania odmiennego od wcześniej przyjętych standardów. Innowacyjność jest zatem dwuetapowym procesem, który składa się z opracowania unikatowego rozwiązania, które nigdy wcześniej nie miało takiego zastosowania i sprzedania go klientowi. 
Pojawiają się głosy krytyczne wskazujące, że nie każdy kraj musi być liderem w dziedzinie tworzenia innowacji. Przywołuje się tu argumenty oparte na klasycznych teoriach handlu międzynarodowego, według których gospodarka kraju powinna specjalizować się w tych obszarach, w których wykazuje ona przewagę nad innymi. Polska gospodarka nie jest i nigdy nie była przodująca w innowacyjności na tle głównych graczy europejskiej gospodarki. Taki punkt widzenia nie wykazuje związku między wybranym kierunkiem specjalizacji a wypracowanym dobrobytem. Pytanie, czy polska gospodarka będzie bazować na stosunkowo niskich kosztach pracy oferując stosunkowo mało zaawansowane technologicznie produkty, czy też będzie zmierzać w stronę zaawansowanej produkcji i konkurowania jakością nie pozostanie bez wpływu na poziom życia Polaków. 

 Przedsiębiorcy z Dalekiego Wschodu zauważyli, że azjatyckie stocznie mogą wytwarzać ten sam produkt, co ich europejskie odpowiedniki, tylko szybciej, taniej i przy mniejszym nacisku na jakość. Większość armatorów zaakceptowała niższy poziom zaawansowania technicznego produkowanych w Chinach statków. Taktyka od lat stosowana przez Chińczyków jest więc typowym przykładem innowacyjności o charakterze organizacyjnym mimo, że w takim działaniu nie obserwujemy żadnego postępu technicznego. 

Wdrożone przez Azjatów rozwiązania okazały się zabójcze dla europejskich stoczni. Dopóki rynek będzie nadal chłonął tego typu produkty, to europejskie stocznie będą nadal musiały specjalizować się w niszowych produktach, gdyż żadne europejskie przedsiębiorstwo nie będzie w stanie konkurować z chińczykami ceną wyrobu nie wymagającego wysokich technologii. Mało zaawansowane technicznie jednostki mają tylko za zadanie wytrzymać określony okres eksploatacyjny, po czym trafiają na złomowiska. 

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 145 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP