Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Chiński przemysł stoczniowy odczuwa skutki światowego kryzysu

Autor: PAP
27-07-2012 10:23
Chiński przemysł stoczniowy odczuwa skutki światowego kryzysu
Fot. Fotolia

Gwałtownie spada liczba zamówień na statki budowane w chińskich stoczniach. W pierwszym półroczu 2012 r. wielkość produkcji obniżyła się do poziomu sprzed 10 lat. Wiele stoczni całkowicie zatrzymalo produkcję, bo nie ma zamówień.

Chińskie stocznie w pierwszych 6 miesiącach tego roku dostały zamówienie na 182 statki. W porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to wyprodukowano 562 jednostki jest to duży spadek.
Kryzys chińskiego przemysłu stoczniowego zaczął się w 2008 r., kiedy pierwszy raz zanotowano spadek produkcji po rekordowym roku 2007, gdy stocznie chińskie opuściło 2036 statków. Jeżeli porówna się wielkość budowanych jednostek, statystyka ta wypada jeszcze gorzej. W pierwszych 6 miesiącach tego roku wyprodukowano statki o wyporności 3 mln ton, podczas gdy w całym roku 2007 prawie 33 mln ton - podaje w najnowszym raporcie brytyjska firma Clarkson.

Najbardziej ucierpiały stocznie zlokalizowane w prowincji Jiangsu na południu Chin, gdzie działają największe chińskie stocznie. W pierwszych pięciu miesiącach tego roku dostały one zamówienia na 72 statki, co stanowi spadek o 62 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Jedna z największych chińskich stoczni, RSHI, w tym roku nie dostała żadnego nowego zamówienia.

Przedstawiciel RSHI twierdzi, że podstawowym powodem kryzysowej sytuacji chińskich stoczni są kłopoty gospodarcze USA i państw EU. Kraje te- jak podkreślił - radykalnie obniżyły wielkość swoich zamówień. Do tego doszły jeszcze problemy wewnętrzne, jak rosnące koszty produkcji, głównie z tytułu wzrostu płac, kłopoty z uzyskiwaniem kredytów i obniżenie stawek przewozowych w transporcie morskim.

Według analityka z firmy Huaguang Haiyun z Hongkongu, Tima Huxleya, 90 proc. chińskich stoczni nie dostało w 2012 żadnego zamówienia, z czego aż 28 proc. nie zbudowało nowych statków od 2009.

"Dlatego też większość prywatnych stoczni zmieniło swój profil działania i przestawiły się na remonty i rozbiórki starych jednostek. W lepszej kondycji są stocznie państwowe - one mają jeszcze nowe zamówienia, ale zaczynają również silnie odczuwać presję rynku. Zmniejszają produkcję, zmieniają nieco jej profil i należy spodziewać się, że dzięki silnym podstawom finansowym jednak kryzys przetrwają" - podkreślił.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 254 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP