Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co słychać w chilijskiej inwestycji KGHM

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
22-10-2013 13:55

Budowa kopalni Sierra Gorda to największa inwestycja KGHM od lat. Docelowo zakład ma średnio produkować 220 tys. ton miedzi. Obecnie ma miejsce największe natężenie prac, na miejscu pracuje 900 budowlańców bowiem już za nieco ponad pół roku kopalnia ma rozpocząć produkcję. Obecnie zaawansowanie prac przekroczyło już 55 proc.

Koszt całej inwestycji szacowany jest na około 3,9 mld dolarów. Sierra Gorda to klasyczna kopalnia odkrywkowa. Zanim więc będzie można rozpocząć wydobycie rudy konieczne będzie zdjęcie wielometrowego często nadkładu.
Docelowy urobek trafi następnie do kruszarek. Później ponownie zostanie skruszony i zmielony przez wysokociśnieniowe walce krusząc (High Pressure Grinding Rolls). Kolejnym etapem będzie flotacja i produkcja koncentratu. Następnie koleją koncentrat trafi do chilijskiego portu.

Taki ciąg produkcyjny oznacza konieczność starannego przygotowania infrastruktury. Jej elementem będzie kończona właśnie linia kolejowa. Drugą inwestycją infrastrukturalną jest także będąca na ukończeniu linia przesyłowa 33 kV (m.in. energią elektryczną napędzane są niektóre maszyny). By kopalnia mogła funkcjonować – a dokładnie mogły być prowadzone procesy flotacyjne – konieczne było także wybudowanie rurociągu doprowadzającego wodę morską do Sierra Gorda. Oczywiście potrzebna była także stacja pomp.

Jak komentuje Jarosław Romanowski wiceprezes zarządu naszego miedziowego prace są prowadzone zgodnie z planem, ba nawet ma miejsce niewielkie wyprzedzenie harmonogramu.

W budowie kopalni znaczący postęp zanotowano także w budowie zakładu przeróbczego instalacji flotacji, czy obszaru kruszarek i młynów.

Już teraz na teren kopalni dostarczane są kolejne pojazdy. Jest to o tyle kłopotliwe, że wykorzystywane w kopalniach odkrywkowych koparki, czy ciężarówki (zwane wozidłami) to ogromne maszyny często ważące setki ton.

I tak w Sierra Gorda do przewozu urobku i nadkładu służą japońskie wywrotki Komatsu SC-19 930E. Te produkowane a USA pojazdy w pełni załadowane ważą 580 ton. Napędzane są silnikiem o mocy 2,7 tys. KM. Koszt takiej maszyny może sięgnąć kilku milionów dolarów. Czas potrzebny na jej złożenie w zależności od warunków atmosferycznych może sięgnąć nawet ponad dziesięciu tygodni

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP