Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35
Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?
Fot. Fotolia

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Transport źródłem emisji gazów cieplarnianych
Już teraz w wielu miastach świata drastycznie przekroczone są dopuszczalne normy zanieczyszczenia powietrza, czego przyczyną jest ruch samochodowy [1]. Dlatego konieczne jest systematyczne zaostrzanie regulacji prawnych dotyczących emisji zanieczyszczeń w obszarze motoryzacji. Służą temu normy EURO, które określają dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń emitowanych przez różne silniki oraz różne kategorie pojazdów. Równocześnie prowadzone są intensywne prace nad nowymi konstrukcjami układów napędowych (silniki hybrydowe, elektryczne).

Zgodnie z obowiązującą i ściśle przestrzeganą w większości państw UE, w zakresie zanieczyszczenia powietrza zasadą, głównym problemem w tym zakresie są gazy cieplarniane, a szczególnie emisja CO2. Pakiet Klimatyczno - Energetyczny 2020 "3 x 20%" (Komisja Europejska 2007) [2] zakłada:
  • redukcję emisji gazów cieplarnianych przynajmniej o 20% w 2020 r. w porównaniu do bazowego 1990 r.; zwiększenie udziału energii pochodzącej z OZE do 20% w 2020 r.; redukcję zużycia energii finalnej o 20% do 2020 r., w porównaniu do prognozy zapotrzebowania na paliwa i energię.
Grupa gazów cieplarnianych, zgodnie z protokółem z Kyoto, obejmuje: dwutlenek węgla (CO2), metan (CH4), tlenek azotu (I) (N2O), fluorowęglowodory (HFCs), fluoropochodne węglowodorów, w których wszystkie atomy wodoru zostały podstawione przez atomy fluoru (PFCs) i sześciofluorek siarki (SF6). Wielkość emisji gazów cieplarnianych podaje się w ilościach równoważnych CO2, uwzględniając Potencjał Tworzenia Efektu Cieplarnianego1 (GWP, z ang. Global Warming Potential) dla poszczególnych gazów, który wynosi dla : CO2 = 1; CH4 =23; N2O = 296; SF6 = 22200; CF4 = 5700.

Transport, procesy spalania paliw, które mają miejsce podczas przetwarzania energii (tj. wytwarzania energii) i działalność przemysłowa (rys. 1) są największymi źródłami emisji gazów cieplarnianych w krajach Unii Europejskiej (EU-28) [3].

Ostatnie dane wskazują, że wytwarzanie energii (poza transportem) ma 57,9% udziału (lub generuje 2710,7 mln ton ekwiwalentnego CO2) w całkowitej emisji gazów cieplarnianych w krajach EU-28. Drugim największym udziałowcem jest transport, który w roku 2012 wprowadził do środowiska 22% gazów cieplarnianych wyemitowanych w krajach EU-28.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP