Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy uda się ustawą zaktywizować przemysł okrętowy?

Autor: PAP
08-06-2016 21:26
Czy uda się ustawą zaktywizować przemysł okrętowy?
Fot. Archiwum

Zwolnienie z VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji, możliwość włączenia stoczni do SSE - zakłada rządowy projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego, którego I czytanie odbyło się w środę w Sejmie.

Jak zaznaczył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, który prezentował projekt w Sejmie, ma on "zasadnicze znaczenie dla odbudowy gospodarki morskiej". "Nie ma przyszłości gospodarki morskiej, nie ma przyszłości polskiego Wybrzeża bez dobrze funkcjonującej stoczni, bez dobrze funkcjonującego przemysłu okrętowego" - mówił.

"Fatalne ubiegłe lata, które przyniosły bardzo wiele szkód i załamanie de facto produkcji stoczniowej każą nam - i to było główne nasze założenie - podjąć działania w celu odbudowania tego przemysłu" - mówił Gróbarczyk. Wskazał, że bez ustawy "nie można odbudować tego, co zostało zniszczone".

Gróbarczyk dodał, że "mamy 20-krotny spadek produkcji stoczniowej, a w Szczecinie w 2013 r. nie zamówiono żadnego statku". Według niego zapaść w sektorze stoczniowym spowodowała emigrację specjalistów z tej dziedziny, ale też straty dla polskich firm, które dostarczały produkty dla polskiego przemysłu stoczniowego.

"Projekt naszej ustawy przede wszystkim koncentruje się na elementach finansowych związanych z ułatwieniem funkcjonowania i powrotu do konkurencji polskich stoczni" - zaznaczył Gróbarczyk.

W opinii Tadeusza Aziewicza (PO) "omawiany projekt ustawy dotyczy pomocy publicznej dla sektora stoczniowego" i "rząd bierze na siebie odpowiedzialność za ich zgodność z prawem unijnym". "W przypadku pomocy publicznej o charakterze sektorowym naturalnie rodzą się pytania o jej zasadność, szczególnie że rzecz dotyczy przemysłu, który w ostatnich latach dynamicznie odrodził się na normalnych zasadach" - mówił Aziewicz wskazując, że budowane obecnie w Polsce statki to w większości zaawansowane technologicznie jednostki.

Aziewicz zwrócił uwagę, że "koszty zmian mogą ponosić samorządy, które otrzymują część podatku CIT od firm działających na ich terenie". "Najwięcej jednak kontrowersji i emocji budzi kontekst, w jakim promowane są nowe regulacje - uprawiane przez projektodawców świadome i uporczywe fałszowanie prawdy o transformacji przemysłu stoczniowego i jego aktualnym stanie" - przekonywał Aziewicz.

"Przypominam, że stocznie morskie w Gdyni i Szczecinie upadły nie w wyniku decyzji PO, ale KE, ponieważ po rządach PiS udzielona pomoc publiczna osiągnęła poziom tak wysoki, że nie udało się już złożyć żadnego sensownego planu restrukturyzacji" - mówił Aziewicz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP