PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego polskie stocznie mają tak duże kłopoty?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
27-08-2010 04:32
Dlaczego polskie stocznie mają tak duże kłopoty?

Problem branży stoczniowej nie polega na tym, że jest ona niezdolna genetycznie lub „intelektualnie” do nawiązania walki konkurencyjnej na rynkach zagranicznych i obrony swoich interesów – powiedział wnp.pl Zbigniew Karpiński, prezes Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.

- Jaka jest koniunktura na rynku stoczniowym?
- W tym roku nic istotnego nie zmieniło się w porównaniu z ub.r., który był słaby. W końcu maja portfel zamówień krajowych stoczni przekraczał 450 tys. GT, czyli nieco więcej niż rok wcześniej o tej samej porze. Ale to przecież ponad dwukrotnie mniej, w porównaniu do najlepszych lat produkcji tej branży.

- Upadek dwóch największych stoczni: Gdynia i Szczecińska Nowa to konsekwencja mniejszych zamówień na światowym rynku frachtów i statków?

- Powodów ich upadłości było kilka, a nie jakiś jeden. Niektóre zewnętrzne to rosnąca konkurencja stoczni azjatyckich, nie zawsze uczciwa, okresowa dekoniunktura na statki, zmiana struktury popytu i opłacalności produkcji, a po stronie krajowej – to brak restrukturyzacji, zarówno z powodu silnej pozycji związków zawodowych, jak i niekonsekwencji w realizacji przyjętych programów rządowych wobec stoczni.

Proces ten dotknął naszą branżę już na początku tej dekady, lecz np. stocznie zachodniej Europy – jeszcze wcześniej.

- Czy zachodzi natomiast bezpośredni związek pomiędzy słabą obecnie koniunkturą na tym rynku a małym zainteresowaniem zakupem pozostałego, niesprzedanego majątku Stoczni Gdynia i Stoczni Szczecińskiej Nowa?

- Oczywiście. Gdyby było zapotrzebowanie na produkcję dużych jednostek, po konkurencyjnej cenie w Polsce, to majątek obu stoczni znalazłby szybko nabywcę. Niestety, te przesłanki nie są spełnione, a w dodatku większość europejskich stoczni ma niewykorzystane własne moce produkcyjne. Po co więc mają kupować dodatkowe, ponadto w zakładach bez portfela zamówień i mających kłopoty z finansowaniem bieżącej działalności.

- W produkcji wielu typów statków polskie stocznie nie wytrzymują konkurencji stoczni azjatyckich. A czy są konkurencyjne pod względem technicznym i oferowania wartości dodanej?

- Niestety, zaczynają odstawać w tym względzie. W Azji poczyniono w ostatnich latach znaczne nakłady w rozwój przemysłu stoczniowego. W Chinach powstały całkiem nowe, nowoczesne stocznie. Nasze stocznie, borykające się z kłopotami finansowymi, niewiele inwestowały w ostatnich latach.

KOMENTARZE (12)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP