Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Długa droga do długiej szyny

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
25-02-2014 12:45

Wprowadzenie do produkcji szyn o długości 120 m wymagało poważnej modernizacji budynku walcowni dużej w ArcelorMittal Dąbrowa Górnicza, a także przebudowy torowiska kolejowego. Nowy produkt postawił przed zakładem kilka poważnych wyzwań.

Wprowadzenie takich szyn do produkcji daje perspektywę rozwoju na co najmniej 20 - 30 lat i buduje mocną pozycję zakładu na rynku – mówi Stefan Dzienniak, prezes Hutniczej Izby Przemysłowo - Handlowej. Perspektywa ta wymagała jednak dokonania największej w historii walcowni modernizacji, której koszty sięgnęły ok. 140 mln PLN.

Szyny są walcowane z kęsisk, których długość zależy od planowanej długości wytwarzanej szyny, a pozostałe wymiary to 280 mm na 400 mm. Kęsiska są nagrzewane do 1200 st. C w piecach pokrocznych, a następnie walcowane w 5 klatek walcowniczych. Technologia wytwarzania długiej szyny wymaga walcowania w dwóch klatkach jednocześnie. Stanowi to duże wyzwanie, bo to samo pasmo szynowe znajduje się jednocześnie w dwóch klatkach walcowniczych oddalonych od siebie o 100 m.



Walcowanie takie wiąże się z dużą precyzją. Do tego wymagana była synchronizacja pracy napędów dwóch ostatnich klatek walcowniczych, co wymagało modernizacji układu napędowego. Manfred Van Vlierberghe, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland poinformował, że w sumie podczas modernizacji 2 miesiące zajęły prace przy instalacjach mechanicznych i elektrycznych. Położono 115 km kabli, zamontowano 793 silniki, 48 podnośników do obsługi szyn i 1300 sensorów do kontroli procesu.

Pierwsze pomysły produkowania w Dąbrowie Górniczej długich szyn pojawiły się w roku 2001, jeszcze w Hucie Katowice. - Już wówczas walcowano w hucie szyny o długości 105 – 108 m, ale nie można było tak długich szyn wykończyć. Zakład dysponował 4 chłodniami o długości 32 – 33 m. Między nimi znajdowały się słupy podtrzymujące belki podsuwnicowe i konstrukcję dachu, więc nie można było połączyć chłodni. Szyny cięło się więc na trzydziestometrowe odcinki przed chłodzeniem – mówi Stefan Dzienniak, wówczas pracujący w Hucie Katowice.

ArcelorMittal musiał w czasie modernizacji zmienić zamocowanie konstrukcji dachu. Prace budowlane trwały 5 miesięcy. Dotychczasowe cztery chłodnie zostały połączone w jedną, której długość przekracza 130 m. Ze względu na różnice w masie głowy i stopy szyna kolejowa stygnie nierównomiernie, dlatego szyny na chłodni nie są układane w linii prostej, ale ze specjalnymi przegięciami, dobranymi dla każdej odmiany i każdej długości. Następnie przechodzą przez układ prostowni pionowej i poziomej oraz nieinwazyjne procesy kontroli jakości. Dopiero potem szynę tnie się na odcinki, jakie zamówił kontrahent.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP