PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Duża pomoc publiczna dla armatorów i stoczni

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
05-12-2016 11:56
Duża pomoc publiczna dla armatorów i stoczni
Fot. Shutterstock.com

Pomoc państw azjatyckich dla rodzimych armatorów i stoczni znów odroczy restrukturyzację obu przemysłów, ale nie tylko u siebie, lecz i na całym świecie.

Obecnie szczególnie ryzykowne jest pompowanie gotówki w linie żeglugowe, w celu podtrzymania przez nie płynności finansowej, ostrzega brytyjska firma konsultingowo-informacyjna Alphaliner.
„Pomoc państwa może przedłużać proces odzyskiwania równowagi przez branżę, ponieważ nadal boryka się ona z problemem nadmiernej zdolności przewozowej w stosunku do popytu” – powiedział analityk, cytowany przez portal IHS Media.

W końcu listopada pakiet pomocy o łącznej wartości 1,9 mld USD, w tym w postaci linii kredytowych o preferencyjnym oprocentowaniu i niższych opłatach portowych, zatwierdził rząd Tajwanu dla narodowych spółek żeglugi morskiej. Największymi beneficjentami będą Evergreen Line (piąty na świecie pod względem pojemności floty) i Yang Ming (trzynasty – dane Alphaliner).

Z wnioskiem pomocy publicznej wystąpił obecnie rząd Korei Południowej. Dotyczący ona ustanowienia nowego, państwowego funduszu do finansowanie krajowych armatorów, który będzie dysponować kapitałem założycielskim w wysokości 1 bln KRW (870 mln USD). Ma on zapewnić wsparcie w zakupie nowych statków (zamawianych w stoczniach krajowych) o łącznej wartości 6,5 bln KWR.

To inne rozwiązanie po tym, jak Korea Development Bank (z kapitałem państwowym) odmówił w tym roku linii żeglugowej Hanjin Shipping finansowania zakupów w stoczniach krajowych nowych statków. Hanjin zgłosił na przełomie sierpnia i września wniosek o upadłość.

Przypomnijmy też, że na początku listopada rząd Korei Płd. przyjął plan wydania do 2020 roku 11 bilionów KRW (9,6 mld USD) w celu pomocy stoczniom przy budowie 250 statków.

Jest to reakcja na gwałtowny spadek nowych zamówień, aż o 87 proc. w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 roku, poinformowało Ministerstwo Handlu.

Także rząd Chin wspiera od dłuższego czasu krajowych armatorów. W latach 2009 – 15  przyznał Cosco Shipping oraz China Shipping dotacje o łączneh równowartości 1,75 mld dolarów.

„Ale kraje azjatyckie bynajmniej nie są jedynymi, które korzystają ze wsparcia państwa dla firm transportowych, bowiem podobne praktyki stosuje kilka krajów europejskich oraz z Bliskiego Wschodu” – stwierdza Alphaliner.

Te „protekcjonistyczne interwencje” mają na celu budowę pomostów w okresie recesji, ale mają trwać do czasu, aż branża odzyska wigor. Niestety, praktyki te mają różne negatywne skutki uboczne.

Np. najsłabsze linie morskiego transportu kontenerowego upadają, pomimo wysiłków, nieliczne spółki zanotują w tym roku zysk, a cała branża opóźnia restrukturyzację.

Ubocznym skutkiem jest np. to, że nawet bogate kraje, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, współwłaściciel linii United Arab Shipping Co (USAC), czy Izrael (współwłaściciel spółki ZIM), stracą nad nimi kontrolę.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP