PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dyrektor Remontowa Holding: nie wiemy, czy skorzystamy z ustawy "stoczniowej"

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
10-06-2016 11:33
Dyrektor Remontowa Holding: nie wiemy, czy skorzystamy z ustawy "stoczniowej"
fot. Archiwum

Dla nas, stoczni od lat rozwijającej się, przyszła ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych będzie miała raczej neutralne skutki. Nadal nie mamy jeszcze jednoznacznej opinii, czy będziemy chcieli skorzystać z niej, czy nie - mówi Arkadiusz Aszyk, dyrektor zarządzający Remontowa Holding SA.

W ostatnich dwóch lat upadło w Chinach ponad 30 dużych stoczni, dalsze się konsolidują. Korea Płd. tworzy fundusz publiczny wartości ponad 10 mld dolarów, aby pomagać w restrukturyzacji stoczni. A Polska stawia na ich rozwój. Nie uwzględniamy kontekstu globalnego?
- Przemysł stoczniowy na Dalekim Wschodzie i w Europie to jednak dwa różne światy. W Chinach i Korei buduje się statki towarowe, o mniejszej wartości dodanej, np. kontenerowce i masowce. A ponieważ spadł na nie popyt, tamtejsze stocznie mają problem z rozbudowaną mocą wytwórczą.

Europa natomiast wyspecjalizowała się w niszach rynkowych. Jest liderem w budowie statków pasażerskich i promów pasażersko-towarowych, jednostek off-shore dla potrzeb wydobycia złóż z dna morza lub energetyki morskiej. Na te statki dotychczas była  niezła koniunktura, chociaż ze względu na cenę ropy, rynek offshore przechodzi obecnie głęboki kryzys

Remontowa Holding korzysta na tej koniunkturze i specjalizacji?

- Jak najbardziej. Np. niedawno oddaliśmy armatorowi do użytku statek do układania kabli światłowodowych ma morzu – wysoce specjalistyczny, o zaawansowanej technologii. W tym roku zwodowaliśmy już trzy promy dla armatora kanadyjskiego  i czwarty z serii statek typu PSV z napędem gazowym, przeznaczony do zaopatrywania platform wiertniczych i wydobywczych dla klienta z Norwegii.  

Nasze biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting przygotowało m.in. nowatorski projekt promu pasażersko-samochodowego typu „double-ended” (z napędem hybrydowym), przeznaczonego do obsługi krótkich połączeń.

Można powiedzieć, że specjalizujemy się też w przebudowie statków na nowe rodzaje napędu, poza dieslowskim - np. dualnego, z użyciem LNG, metanolu, silników elektrycznych.

Jak Pan ocenia dobrodziejstwo ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

- Dla nas, stoczni od lat rozwijającej się, będzie ona raczej neutralna. Choć dopóki nie zostanie uchwalona, nie mamy jeszcze jednoznacznej opinii, czy będziemy chcieli skorzystać z niej, czy nie.

Dlaczego nie?

- W ostatnim projekcie ustawy istotna była np. kwestia podatkowa – możliwości zamiany podatku CIT na „tonażowy”, czyli podatek płacony od przerobu.

Ale decyzja taka, to dość ryzykowna gra dla przedsiębiorcy. Musi zadeklarować, że przez najbliższe 3 lata wybiera jeden ze sposobów podatku. Tymczasem na zmiennym rynku trudno często zaplanować, jakie będziemy mieć zlecenia za dwa-trzy lata.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 695 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP