PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

"Europa na stałe straci pozycję producenta większości typów statków"

Autor: PAP
28-10-2009 08:04
"Europa na stałe straci pozycję producenta większości typów statków"

Unia Europejska powinna wprowadzić rozwiązania systemowe, by stocznie europejskie miały szanse wygrać z nieuczciwą konkurencją jaką prowadzą stocznie z Azji - uważają uczestnicy międzynarodowej konferencji nt. przyszłości polskiego przemysłu stoczniowego, która odbyła się we wtorek w Szczecinie.

Uczestnicy konferencji szanse dla stoczni europejskich widzieli w produkcji jednostek wyspecjalizowanych, trudnych technologicznie, w których mają większe doświadczenie i potencjał naukowy niż Azjaci.
Ok. 150 naukowców, przedstawicieli branży morskiej, polityków, samorządowców i związkowców dyskutowało we wtorek na międzynarodowej konferencji na temat obecnej sytuacji stoczni w Europie i Polsce oraz o możliwościach rozwoju tego sektora przemysłu w krajach UE wobec rosnącej konkurencji stoczni z Dalekiego Wschodu. Spotkanie zorganizowała Grupa Europejskich Konserwatystów i Reformatorów z Parlamentu Europejskiego. W konferencji uczestniczył prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.

"Sytuacja europejskiego przemysłu stoczniowego w sferze produkcji cywilnej jest bardzo niepewna. Stocznie azjatyckie potwierdziły ostatnio swoją dominację, osiągając 85 proc. zamówień na statki na rynku światowym" - stwierdził profesor z uniwersytetu w Lyonie Patrick Louis.

"W 1997 r. Komisja Europejska przedstawiła regulamin zakładający całkowite zniesienie pomocy państwa dla przemysłu okrętowego, co spowodowało zamknięcia i ograniczenia w produkcji wielu stoczni. Skutkuje to zmniejszeniem konkurencyjności stoczni europejskich wobec azjatyckich i drastycznym zwiększeniem różnicy w cenach między statkami europejskimi a azjatyckimi. Tymczasem np. stocznie południowokoreańskie sprzedają swoje statki ze stratą, co jest możliwe dzięki otrzymywaniu subwencji od państwa" - stwierdził profesor.

Prof. Louis podał przykład francuskiego Nantes-Saint Nazaire. Tamtejsza stocznia została w 2007 r. znacjonalizowana. Port zmienił swój status z autonomicznego na wielki port morski. Państwo jest głównym akcjonariuszem, ale już obsługa terminalu, naprawy, budowa statków leży w rękach przedsiębiorców prywatnych. Ten wariant się sprawdza, choć stocznia także odczuwa światowy kryzys. Ale port ma ambicje zdobycia pozycji lidera logistyki kontenerowej na Atlantyku - mówił Louis.

Andreas Haztzidiakos z Uniwersytetu w Strasburgu stwierdził, że Europa musi prowadzić zintegrowaną politykę stoczniową w sferze międzynarodowej. "Należy kwestię stoczni uregulować prawnie i nie traktować zbyt dosłownie zaleceń o zakazie pomocy publicznej dla tego sektora w różnych krajach. W niektórych regionach można np. wprowadzić okres przejściowy, który wyrówna szanse stoczni w różnych krajach" - podkreślił.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 262 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

303 726 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 268 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP