Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

FOR o stoczniach: rząd chce reanimować zdrowego pacjenta

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
05-04-2016 15:18
FOR o stoczniach: rząd chce reanimować zdrowego pacjenta
Fot. Fotolia

Ogłoszony 14 marca projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ma stanowić element nowego podejścia do polityki przemysłowej, zapowiadanego wcześniej przez wicepremiera Morawieckiego.

Choć na uznanie zasługuje otwartość, z jaką minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej - Marek Gróbarczyk i minister finansów - Paweł Szałamacha, zaprezentowali projekt ustawy, to świadczy on o całkowitym braku zrozumienia rzeczywistości otaczającej obydwu ministrów i skutków proponowanych przez nich instrumentów oddziaływania na gospodarkę - ocenia fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR).
Poniżej fragmenty komunikatu FOR, przytaczane ze skrótami i śródtytułami redakcji. Przypomnijmy też, że jego publikacja ma związek z omawianiem dziś projektu ustawy przez rząd.

Jakie przesłanki?

Ogłoszeniu projektu ustawy stoczniowej towarzyszyło upublicznienie prezentacji, na której pierwszym slajdzie napisano: „Polska musi podjąć (…) działania dotyczące wsparcia przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej, tak żeby nasi przedsiębiorcy mogli konkurować na rynku globalnym”.

Minister Szałamacha wtórował: „W latach 2005-07 w Ministerstwie Skarbu Państwa, w którym byłem wiceministrem, polskie stocznie pracowały i produkowały statki. Niestety, potem rząd PO-PSL je zlikwidował. Dlatego cieszę się, że dzisiaj możemy podać do publicznej wiadomości projekt ustawy, która daje szansę na odrodzenie naszego przemysłu stoczniowego”.

Co z tego wynika? W ramach „dobrej zmiany” nowy rząd doprowadzi do odrodzenia polskiego przemysłu stoczniowego. Można by przyklasnąć, gdyby nie to, że… nic z tego nie jest prawdą.

Sens likwidacji stoczni

Trzy olbrzymie PRL-owskie zakłady: Stocznia Gdynia, Gdańska i Szczecińska – rzeczywiście przez lata utrzymywały produkcję. Możliwe to jednak było tylko dzięki subsydiowaniu ich produkcji z pieniędzy podatników.

To marnotrawstwo skończyło się w 2008 r., kiedy Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną dla Stoczni Gdynia i Szczecińskiej.

Ponieważ likwidacja obu stoczni nastąpiła w warunkach szybko rozwijającej się gospodarki, zwolnienie z pracy ok. 9 tys. pracowników likwidowanych stoczni nie doprowadziło do długotrwałego wzrostu bezrobocia.

Likwidacja nierentownych państwowych molochów nie była więc katastrofą, tylko koniecznym elementem restrukturyzacji gospodarki, dzięki któremu z pleców podatników zrzucono ciężar utrzymywania niewydajnych przedsiębiorstw stoczniowych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP