PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gigantyczne wycieczkowce zmieniają przemysł stoczniowy

Autor: morzaioceany.pl
20-06-2017 09:45
Gigantyczne wycieczkowce zmieniają przemysł stoczniowy
Fot. Shutterstock

Tylko w roku 2017 Cruise Lines International Association spodziewa się 22 milionów pasażerów na pokładach wycieczkowców. W produkcji coraz większych i nowocześniejszych jednostek partycypują również polskie stocznie. W imieniu Stoczni Wisła wypowiada się wiceprezes Filip Kwaśniewski, zaś stanowisko gdyńskiej stoczni Crist przedstawia jej rzecznik, Tomasz Wrzask.

Kiedy zachodnioeuropejskie stocznie realizujące zamówienia na budowę wycieczkowców dostrzegły Polskę jako partnera mającego wystarczające możliwości techniczne, by partycypować w tak złożonych kontraktach?

Filip Kwaśniewski: Polskie stocznie są obecne w tym sektorze przemysłu stoczniowego od ponad 17-20 lat. Nasi partnerzy zamawiają w polskich stoczniach fragmenty kadłubów wycieczkowców. To naturalna konsekwencja rozwoju łańcucha dostaw. 17 lat temu polskie stocznie realizowały zamówienia na dostawę modułów stalowych, będących półfabrykatami prostszych jednostek. Udane realizacje przyciągnęły klientów zlecających podwykonawcom produkty bardziej zaawansowane technicznie takie, jak moduły tworzące kadłub wycieczkowców. Stocznia Wisła nadal specjalizuje się w budowie modułów, natomiast w ciągu ostatnich 10 lat mieliśmy do czynienia z istotnymi zmianami, które przeobraziły polski rynek stoczniowy. Obecnie polskie stocznie w zasadzie nie dostarczają już prostych, stalowych modułów. Konstrukcje muszą być wyposażone i pomalowane. Polskie stocznie montują ponadto elementy wyposażenia maszynowego. Kontrahenci są również coraz bardziej wymagający pod względem dotrzymania terminów dostaw zamówionych produktów. 

Tomasz Wrzask: Dla stoczni CRIST, kontrakty na budowę nowoczesnych wycieczkowców, są kolejnym etapem w rozwoju firmy. W związku ze zmianami na rynku stoczniowym, zapotrzebowanie na nowoczesne wycieczkowce zaczęło od pewnego czasu rosnąć. Stocznie włoskie, francuskie i niemieckie, specjalizujące się w budowie w pełni wyposażonych jednostek tego typu, zaczęły potrzebować doświadczonych kooperantów. CRIST, który jest znany w Europie z wielu nowoczesnych i innowacyjnych jednostek był tutaj naturalnym wyborem. Również samych zamówień jest na rynku stoczniowym znacznie więcej. 

Jeszcze całkiem niedawno jednostki zabierające na pokład 5 tys. pasażerów były ewenementem. Obecnie takie jednostki są budowane powszechnie.

Filip Kwaśniewski: Na świecie istnieje dosłownie kilka stoczni będących w stanie zrealizować zamówienie na budowę tak gigantycznego statku. Popyt wciąż rośnie więc stocznie nieustannie skracają czas realizacji zleceń. Na szczęście dla polskich podwykonawców takich, praktycznie wszystkie stocznie wykonujące tego typu zlecenia są zlokalizowane w Europie: Niemczech, Francji, we Włoszech oraz Finlandii. Te kraje należą do grona ścisłej czołówki liderów budowy wysokiej klasy wycieczkowców. Rocznie europejskie stocznie budują ok. 8 wielkich jednostek. W chwili obecnej polskie stocznie są wykonawcami modułów części podwodnych większości zamawianych w Europie jednostek. Polskie stocznie współpracują z partnerami niemieckimi, francuskimi i fińskimi. 

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 450 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 430 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP