PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Globalna ekspansja polskich firm to konieczność

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
09-05-2014 14:57
Globalna ekspansja polskich firm to konieczność

Herbert Wirth, prezes KGHM.

fot. PTWP (Piotr Waniorek)

W wielu wypadkach, nie tylko w przypadku największych polskich firm, chęć dalszego rozwoju jest równoznaczna z koniecznością ekspansji zagranicznej, bo krajowy rynek z czasem robi się dla nich zwyczajnie za ciasny – oceniają uczestnicy sesji „Globalna ekspansja polskich firm w praktyce”, która odbyła się w ramach tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Dla nas była to w pierwszej kolejności dywersyfikacja produktowa. Zarabiamy na miedzi i srebrze, ale chcemy również wejść w takie surowce jak platyna, pallad czy nikiel, których w Polsce zwyczajnie nie ma – powiedział Herbert Wirth, prezes firmy KGHM Polska Miedź, uważanej za sztandarowy przykład sukcesu polskiej firmy za granicą.
Jego zdaniem warunki inwestowania dla górnictwa w Polsce są kiepskie, dlatego drugim powodem wyjścia poza Polskę dla KGHM była chęć uzyskania innych źródeł przychodów. – Musieliśmy stworzyć aktywa zdecydowanie płynniejsze niż te posiadane w kraju. Przez lata byliśmy skoncentrowani na jednym kraju, w praktyce jednym złożu, to była dla nas konieczność – tłumaczył prezes Wirth.

Podkreślił jednocześnie, że koszty generowane przez KGHM poza Polską są zdecydowanie niższe niż w kraju. – Projekt Sierra Gorda w Chile, który zakończymy w tym roku, zrealizowany zostanie w rekordowym tempie czterech lat, podczas gdy w polskich warunkach uruchomienie produkcji tego typu trwałoby prawdopodobnie jakieś dwa razy dłużej – dodał.

O konieczności jeśli chodzi o rozwój za granicą, choć z nieco innych powodów, mówił również Krzysztof Niemiec, wiceprezes spółki Track Tec. – W naszym przypadku było to potrzebne do uzyskania certyfikatów i zezwoleń, potrzebnych na innych rynkach – wyjaśnia. W jego opinii, w pierwszej kolejności firmy dążą do eksportowania swoich produktów czy usług na inne rynki, a w kolejnym etapie wejście kapitałowe na dane rynki może okazać się niezbędne. – Nasza produkcja wymaga homologacji na danym ryku, której uzyskanie jest na tyle skomplikowane i czasochłonne, że aby wejść skutecznie na rynek niemiecki, musieliśmy kupić zakład w Leunie, który już posiadał wszelkie wymagane certyfikaty i zezwolenia – powiedział.

Jak dodał, firma Track Tec zakończyła już proces budowy eksportu, który stanowi dziś 22-23 proc. produkcji firmy i jest na etapie umacniania swojej zagranicznej obecności. – Mamy trzy lokalizacje w Europie, jedną poza Europą, a dwie kolejne powinny dojść do skutku w najbliższych miesiącach – zapowiedział.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 544 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP