PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Grupa Kęty: segregacja i recykling na każdym etapie produkcji

Autor: wnp.pl (PIM)
30-06-2014 12:38
Grupa Kęty: segregacja i recykling na każdym etapie produkcji
Fot. PTWP (Piotr Myszor)

Odpady własne są dla nas czasem ważniejszym materiałem niż aluminium pierwotne, bo to już w pełni skomponowany dla naszych potrzeb stop - mówi Piotr Wysocki, zastępca dyrektora generalnego Grupy Kęty. Obecnie połowę wsadu stanowią odpady własne zakładów grupy.

Grupa Kęty przy odlewaniu wlewków w połowie wykorzystuje odpady własne. Aluminium pierwotne to 36 proc. wsadu, segregowane odpady własne stanowią 50,3 proc., złomy obce 7,5 proc., natomiast pozostałe 6,2 proc. to zaprawy i wlewki stopowe. Odzyskiwanie aluminium wewnętrznego jest stosowane na każdym etapie produkcji. Na odlewnię wracają odpady powstające w procesie wyciskania, odpady powstające przy obróbce wiórowej i fabrykacji, a także podczas procesów badania odlewów i produktów oraz przygotowywanie próbek. Odpady własne są poddawane segregacji, ponieważ wykorzystywane są różnego typu stopy, różniące się stosowanymi dodatkami.
Zwiększenie zużycia odpadów własnych to m.in. wynik rozszerzania prac centrum serwisowego, gdzie duże ilości odpadów powstają przy wycinaniu elementów z profili. Grupa Kęty stara się zwiększać ilość i zakres działań centrum serwisowego, bo produkcja przetworzonych elementów pozwala osiągnąć wyższą wartość dodaną. Obecnie tego typu wyroby stanowią około 20 proc. produkcji grupy, a w planach jest zwiększenie tego odsetka do połowy.

Grupy Kęty zwiększa swoją obecność na rynku aluminium dla segmentu automotive, na którym szczególnie mocno dba się o jakość i odpowiednie właściwości materiału. Każda partia produktów jest więc badana za pomocą ultradźwięków - urządzenie przypominające USG bada strukturę wewnętrzną stopu. - Proces produkcji można kontrolować, ale nie w stu procentach, więc zdarza się, że cała partia trafia z powrotem do pieca jako odpad - mówi Piotr Wysocki.

Stosowane są także testy zgniatania, mające pełnić rolę odpowiadającą crash testom, jakim poddawane są samochody. Zanim rozbiciu ulegnie cały samochód tego typu testy przeprowadza się na poszczególnych elementach, a potem podzespołach. - Jeżeli poddany zgniataniu element odpowiednio złoży się w harmonijkę to dobrze, ale jeżeli coś w nim pęknie to cała partia jest do wyrzucenia. To też ważny element pozyskiwania złomów własnych, bo takie partie elementów mogą mieć nawet trzy tony. Dzięki wewnętrznemu recyklingowi ponosimy koszt wyprodukowania takiej partii, ale odzyskujemy cały materiał, który trafia ponownie do pieca. To, że partię, która z różnych powodów nie wyszła możemy zawrócić z powrotem do pieca i przetopić jest bardzo ważne z punktu widzenia kosztów - mówi Piotr Wysocki.

Część profili, które są dostarczane do klientów, zostaje przez nich poddane dalszemu przetwarzaniu, docinaniu czy otworowaniu i przy tych procesach także powstaje wiele odpadów, które grupa w dużej mierze odkupuje bezpośrednio od swoich klientów.

- Aluminium pierwotne jest dla nas bardzo ważnym surowcem, ale czasami (zależnie m.in. od giełdy) odpady własne są bardziej wartościowym produktem, ponieważ odpad własny to już skomponowany stop, do którego nic już nie musimy dodawać. Dlatego większości naszych odpadów nie sprzedajemy - mówi Piotr Wysocki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP