- Chcemy, by think tank "Poland, Go Global!" był platformą, na której polscy przedsiębiorcy dzielą się doświadczeniami i pomagają sobie nawzajem rozwiązywać realne problemy na drodze ekspansji zagranicznej - mówi w rozmowie z wnp.pl Herbert Wirth, prezes KGHM.
Na czym koncentruje się KGHM?
- Pomagamy w rozwoju nauki i przemysłu metali nieżelaznych w Polsce. W grudniu zeszłego roku nasza spółka zawarła z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju porozumienie o wspólnym przedsięwzięciu, polegającym właśnie na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych dla przemysłu metali nieżelaznych.
Dokument przewiduje m.in. ogłoszenie konkursu na realizację badań naukowych, dotyczących łańcucha wartości surowców mineralnych zawierających metale bazowe - jak miedź, cynk czy ołów, ale również metale towarzyszące, czyli krytyczne - strategiczne dla gospodarki. Idzie o rozpoznanie i eksploatację złóż, procesy przeróbki rud, metalurgię, przetwórstwo metali, nowe materiały, aż po recyklingu i tworzenia zaawansowanych technologicznie produktów - z uwzględnieniem metali krytycznych i zagadnień substytucji metali krytycznych w niektórych wyrobach.
To wszystko?
- Oczywiście, nie. Przykłady można mnożyć. W naszej grupie kapitałowej trwają m.in. prace nad centrami kompetencji (Centra Usług Wspólnych). Jednym z nich ma być Centrum Wiedzy, które - dzięki połączeniu specjalistycznej wiedzy i umiejętności, nowoczesnej infrastruktury technicznej, ponad czterdziestoletniego naukowego i praktycznego doświadczenia oraz tworzenia i wprowadzania innowacyjnych, adekwatnych do potrzeb spółki i rynku, rozwiązań - stymulować będzie badania i rozwój KGHM Polska Miedź i podmiotów z grupy, w tym zagranicznych.
Na arenie międzynarodowej KGHM uczestniczy w pracach związanych z powołaniem Europejskiego Węzła Wiedzy i Innowacji (w dziedzinie surowców). Katalizatorem procesów w KIC (z ang. Knowledge and Innovation Communities) ma być przedsiębiorczość innowacyjna, czyli taka, która potrafi - w krótkim czasie i przy ograniczonych zasobach - komercjalizować wyniki badań lub taka, która zorganizuje model biznesu, wykorzystując nowoczesne, przełomowe technologie.
KGHM jest aktywna nie tylko w środowisku naukowym. Przedsięwzięcie nazwane "Poland, Go Global!" stało się na polskim gruncie zupełnie nowatorskie. Czy zdecydował tylko patriotyzm, poczucie przewodnictwa, prekursorstwa?
- Przypomnę, że wspólnie z polskim wydawcą Harvard Business Review byliśmy prekursorami tworzenia platformy wymiany wiedzy dla polskich firm, decydujących się na aktywność za granicą. Nie zapominajmy jednak, że mamy już dziś wśród naszych przedsiębiorstw liczną grupę firm działających globalnie i odnoszących sukcesy. Inicjatywa KGHM nie ma na celu nauczania innych. Chcemy, by think tank "Poland, Go Global!" był platformą, na której polscy przedsiębiorcy dzielą się doświadczeniami i pomagają sobie nawzajem rozwiązywać realne problemy na drodze ekspansji zagranicznej.
To przedsięwzięcie kierujemy zresztą nie tylko do biznesu. Zależy nam na aktywnym uczestnictwie naukowców i przedstawicieli władz. Taka współpraca buduje siłę i konkurencyjność polskiej gospodarki, a aspekt patriotyczny jest tutaj nie do przecenienia.
Herbert Wirth będzie jednym z panelistów sesji "Zarządzanie. Firma na globalnym rynku", która odbędzie się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: H. Wirth, KGHM: wiemy, jak radzić sobie za granicą