PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Hipoteka morska przydatna przy budowie statków

Autor: Andrzej Oryl, radca prawny, Managing Associate, Deloitte Legal
19-09-2016 11:19
Hipoteka morska przydatna przy budowie statków

Wchodzące w życie w 2017 r. preferencje mogą skutecznie zachęcić przedsiębiorców do rozpoczęcia działalności w zakresie szeroko pojętej działalności stoczniowej. Biorąc pod uwagę, że budowy czy większe remonty statków co do zasady finansowane są kredytami, warto, aby przedsiębiorcy zainteresowani prowadzeniem działalności w sektorze stoczniowym poznali podstawowe cechy hipoteki morskiej.

1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Podkreślony w tytule cel ustawy ma zostać osiągnięty, poprzez wprowadzenie preferencji podatkowych obejmujących m.in. możliwość opłacania przez przedsiębiorców okrętowych zryczałtowanego podatku w wysokości 1 proc. przychodu osiągniętego ze sprzedaży statku lub przebudowy statku, wprowadzenie stawki 0 proc. podatku VAT z tytułu dostaw lub importu jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu czy usług świadczonych na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów wykonujących przewozy środkami transportu morskiego służących bezpośrednim potrzebom jednostek pływających lub ich ładunków.
Wspomniane możliwości mogą skutecznie zachęcić przedsiębiorców do rozpoczęcia działalności w zakresie szeroko pojętej działalności stoczniowej. Biorąc pod uwagę, że budowy czy większe remonty statków co do zasady finansowane są kredytami, warto, aby przedsiębiorcy zainteresowani prowadzeniem działalności w sektorze stoczniowym poznali podstawowe cechy hipoteki morskiej.

Hipoteka morska jest szczególnym rodzajem zastawu, wyrażonym w złotówkach, walucie obcej albo w jednostkach obliczeniowych SDR, który może zostać ustanowiony na statku wpisanym do rejestru okrętowego albo na statku w budowie tj. statku, którego stępka została położona lub wykonano równorzędną pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania.

Źródłem hipoteki morskiej jest co do zasady oświadczenie właściciela o ustanowieniu na jego statku hipoteki morskiej, złożone na piśmie, z podpisem notarialnie poświadczonym. Sama hipoteka powstaje jednak dopiero z chwilą wpisu do rejestru okrętowego.

Z mocy ustawy hipoteka morska obciąża, oprócz statku, jego przynależności a także wierzytelności właściciela statku powstałe po ustanowieniu hipoteki z tytułu:

• odszkodowania za uszkodzenie lub stratę statku, łącznie z odszkodowaniem ubezpieczeniowym;

• wynagrodzenia za ratownictwo w zakresie, w jakim wyrównuje ono szkody w statku spowodowane ratownictwem;

• udziału statku w awarii wspólnej;

• opłat za najem/dzierżawę statku.

Wspomniany katalog może zostać umownie rozszerzony przez wierzyciela i właściciela statku.

Z kolei hipoteka morska na statku w budowie obejmuje materiały, urządzenia i wyposażenie znajdujące się na terenie stoczni budującej obciążony hipoteką statek, które przez oznakowanie lub w inny sposób zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przeznaczone do budowy lub na wyposażenie tego statku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 058 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP