Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje - modne hasło czy konieczność

Autor: Wanda Zeman, Monika Restecka
06-03-2014 12:22

Okres kryzysu, czy jak kto woli spowolnienia gospodarczego sprzyja poszukiwaniu powodów zaistniałej sytuacji. Zespoły specjalistów identyfikują dziesiątki przyczyn oraz warunków umożliwiających ożywienie gospodarki, a tym samym odwrócenie jej spadkowego trendu. Wśród wielu przyczyn i warunków wyjścia z recesji gospodarczej szczególnie często pojawiają się hasła innowacji i innowacyjności.

Chociaż w Polsce tematyka innowacji była i jest obecna w różnego typu strategiach, diagnozach, programach, przepisach i dyskusjach od wielu lat, to jednak nie na tyle skutecznie, aby wpłynęła na wzrost poziomu innowacyjności gospodarki. Świadczą o tym różnego typu rankingi i wyniki badań. Według Global Innovation Index, Polska w ciągu ostatniego roku spadła w rankingu innowacyjności o 5 pozycji i zajmuje obecnie 49. miejsce na 142 analizowane kraje. W podobnym rankingu, opublikowanym przez Komisję Europejską na podstawie badań Innovation Union Scoreboard 2013, zajmujemy 24. miejsce wśród 27 krajów Unii Europejskiej.
Innowacje a konkurencyjność gospodarki

Istnieją różne interpretacje innowacji. Prawie wszystkie podkreślają, że przez innowacje rozumie się wprowadzenie do praktyki nowych lub ulepszonych produktów, procesów oraz metod organizacyjnych lub marketingowych, które muszą być nowością przynajmniej dla samego przedsiębiorstwa. Jedynie w interpretacji ustawy o podatku CIT innowacja nie może być stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat. Zarówno teoretycy, jak i praktycy zgadzają się co do tego, że innowacje wpływają korzystnie na konkurencyjność gospodarki, jako całości. Poszczególne firmy unowocześniają procesy produkcyjne w celu odniesienia konkretnych korzyści, a polegających np. na wzroście jakości, wydajności oraz elastyczności produkcji, obniżce kosztów, uruchomieniu produkcji nowego wyrobu itp. A wszystko po to, aby zwiększyć zysk, zapewnić rozwój firmy, być lepszym od konkurencji i w rezultacie spowodować wzrost poziomu innowacyjności gospodarki. Ministerstwo Gospodarki w opublikowanej w styczniu 2013 r. "Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki. Dynamiczna Polska 2020" określa, że "przez innowacyjność gospodarki należy rozumieć zdolność i motywację podmiotów gospodarczych do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania w praktyce wyników prac badawczych i rozwojowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków, nowych rozwiązań w organizacji i zarządzaniu....".

Zdolność i motywacja do wdrażania innowacji w spawalnictwie

Działem przemysłu, na przykładzie którego można prześledzić zdolność i motywację do wykorzystania w praktyce innowacyjnych rozwiązań może być spawalnictwo. Z uwagi na skalę zastosowania (około 6 tys. firm w ponad 100 branżach polskiej gospodarki przetwarza różnego typu materiały na konstrukcje i wyroby spawane), spawalnictwo pełni ważną rolę w zwiększaniu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, jako całości.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 917 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP