PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

J. Czuczman, Forum Okrętowe: branża stoczniowa ma dwa oblicza

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
30-03-2016 07:59
J. Czuczman, Forum Okrętowe: branża stoczniowa ma dwa oblicza
Fot. Fotolia

Przyjęcie w przyszłości przez parlament ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych środowisko przyjmuje jako wielką szansę wyrównania warunków działalności polskiej branży w porównaniu do istniejącej w krajach Unii Europejskiej - mówi Jerzy Czuczman, dyrektor Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Chodzi w szczególności o inny zapis w polskiej przestrzeni fiskalnej artykułu 148 europejskiej regulacji o VAT, który dopuszcza możliwość stosowania w określonych warunkach zerowej stawki, w tym właśnie w przemyśle okrętowym.
- Niestety, w Polsce zerową stawkę można naliczać tylko dla dostaw komponentów wobec statku znajdującego się w rękach armatora, a nie stoczni go budującego - zaznacza Czuczman. - Z tego powodu polskie stocznie muszą zapewnić sobie na okres robót (po sprzedaży podatek jest zwracamy) dodatkowe środki na pokrycie VAT, co jest kosztowne,  obniża rentowność produkcji, oraz płynność finansową.

Co gorsza, może premiować praktyki omijania tego problemu w  sposób szkodliwy dla budżetu i gospodarki – stoczniom bowiem bardziej opłaca się  kupować podzespoły na wyposażenie za granicą, kosztem potencjalnych kooperantów polskich.

Środowisko reprezentowane z zainteresowaniem przygląda się też innym projektowanym zmianom, w tym: możliwości wyboru (na okres 3 lat) przez przedsiębiorstwo sposobu rozliczania podatku dochodowego – według stawek CIT lub 1 proc. ryczałtu od wartości sprzedanej produkcji (jest to zmiana wzorowana na tzw. podatku tonażowym, specyficznym dla shippingu), możliwości tworzenia specjalnych podstref ekonomicznych likwidując dotychczasową dyskryminację przedsiębiorców prywatnych oraz wsparcia dla szkolnictwa zawodowego.

- Oceniamy i podkreślamy na swojej stronie, że ustawa nie stwarza uprzywilejowanej pozycji przedsiębiorstwom państwowym, lecz ma szansę uruchomienia całego łańcucha dostawców z różnych rodzajów przemysłu w Polsce, włącznie z przemysłem hutniczym i maszynowym - podkreśla dyrektor Czuczman.

W jego ocenie, formułowane przez resort gospodarki morskiej hasło „odbudowy przemysłu okrętowego”, bo „branża znajduje się w ruinie” – jest prawdziwe i nieprawdziwe zarazem.

- Rację ma np. minister Gróbarczyk mówiąc o  ruinie branży, lecz tylko w odniesieniu do segmentu zakładów przemysłowych, z niezagospodarowanymi nadal w pełni terenami powiązanymi w różnej formie ze Skarbem Państwa - dodaje dyrektor FO.

W ocenie FO, potencjał techniczny tzw. majątku państwowego jest większy, niż reprezentowany przez potencjał spółek prywatnych, jednak  ma nawet około trzy razy niższą wydajność przypadającą na 1 zatrudnionego, mierzoną wielkością sprzedaży.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 926 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP