PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jakie będzie znaczenie Planu Morawieckiego dla gospodarki morskiej?

Autor: MorzaiOceany.pl
10-04-2016 15:22
Jakie będzie znaczenie Planu Morawieckiego dla gospodarki morskiej?
Fot. mat. pras.

Plan Mateusza Morawieckiego jest w chwili obecnej najbardziej szeroko zakrojonym planem odbudowy przemysłu po 1989r. Według prof. Marka Grzybowskiego, prezesa zarządu Polskiego Klastra Morskiego, to właśnie gospodarka morska ma szansę stać się najbardziej innowacyjną gałęzią polskiej gospodarki.

Podstawą planu M. Morawieckiego jest reindustrializacja kraju.
- Jestem przekonany o tym, że instytucje zajmujące się dystrybucją środków przeznaczonych na rozwój inteligentnych specjalizacji powinny być zlokalizowane jak najbliżej morza.

Co prawda Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma swoją siedzibę w Warszawie z uwagi na konieczność stałego komunikowania się z rządem RP, ale to właśnie w głównych miastach portowych kraju, powinno się mieścić centrum wprowadzania i zarządzania inteligentnymi specjalizacjami.

Sprawdzonym miejscem wytwarzania innowacyjnych produktów są przedsiębiorstwa skupione w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii oraz w Remontowa Shipbuilding. W polskim Klastrze Morskim działają tak innowacyjne podmioty jak Centrum Techniki Okrętowej i Centrum Techniki Morskiej oraz Grupa ASE czy Hydromega. 

Plan Morawieckiego zakłada daleko idące wsparcie dla branży stoczniowej ze strony rządu. Niektóre działania promują interwencjonizm państwowy wbrew panującym od lat tendencjom do redukowania wpływu polityki państwa na gospodarkę. Czy podobną drogą szły obecne potęgi morskie świata?

- Obecni potentaci gospodarki morskiej zawsze wspierali swoje przemysły morskie w sposób jawny bądź ukryty. Przemysł budowy oraz remontów statków i okrętów jest innowacyjnym sektorem gospodarki.

Obrazuje to przykład statków pasażerskich i promów, budowanie jednostek specjalistycznych i platform dla przemysłu offshore. Jednostki te należą do najnowocześniejszych z budowanych w europejskich stoczniach. Zgodnie z współczesnymi trendami i rynkowym zapotrzebowaniem, napęd jednostek pasażerskich i promów jest przebudowywany z myślą o ekologicznych siłowniach okrętowych.

Liderem w zaawansowaniu tych procesów jest Stocznia Remontowa Holding wraz ze Stocznią Północną. Uważam, że obszar aktywizacji przemysłów morskich jest dobrą taktyką. Narzędzia, którymi polski rząd chce pobudzić ten proces, były już wcześniej z powodzeniem zastosowane w krajach Europy Zachodniej.

Dla przykładu w Holandii, Francji czy we Włoszech klastry morskie stanowią jedne z najnowocześniejszych obszarów aktywności przemysłowej w swoich krajach. Państwa inicjowały i ułatwiały zawiązywanie takich inicjatyw, jak klastry przemysłowo-naukowe, umożliwiając budowę nowoczesnych, specjalistycznych jednostek.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 380 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP