PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

K. Poznański, IGMNiR: nie możemy tolerować kradzieży metali z infrastruktury

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
23-12-2013 12:22
K. Poznański, IGMNiR: nie możemy tolerować kradzieży metali z infrastruktury
Fot. PTWP (Piotr Myszor)

W grudniu powołano fundację „Niezłomni - Ochrona Infrastruktury”, która chce przeciwdziałać dewastacjom infrastruktury technicznej i kradzieżom elementów, które są potem sprzedawane jako złom. - Skupów złomu w Polsce są tysiące. Chcemy pokazać, że firmy zrzeszone w naszej organizacji nie chcą być z tym procederem kojarzone - mówi Kazimierz Poznański, prezes Izby Gospodarczej Metali Nieżelaznych i Recyklingu, jednego ze współzałożycieli fundacji.

Firmy energetyczne, telekomunikacyjne i kolejowe od dawna zgłaszają wzrost ilości kradzieży metali ze swojej infrastruktury. Dlaczego tak się dzieje?
- Niestety ten problem narasta. Zasoby poszczególnych sieci infrastruktury poszerzają się, a w związku z tym coraz łatwiejszy jest dostęp do towaru, który jest wartościowy i … „chodliwy”. W przypadku np. zakładów energetycznych mówimy o stacjach transformatorowych, bo one najczęściej padają łupem złodziei i to działających w zorganizowanych grupach. W każdej ze stacji jest zwykle kilkadziesiąt kilogramów miedzi. Miedź na giełdzie kosztuje powyżej 7 tys. USD za tonę, to jest ponad 21 tys. PLN, a więc 1 kg miedzi jest wart ok. 21 PLN. W stacji transformatorowej mamy więc metale o wartości kilku tysięcy złotych.

W wypadku kolei jest wykradana sieć trakcyjna – sterowniki, kable sygnalizacyjne, a więc mamy wiele takich elementów, skoncentrowanych w centrach lub w miejscach ustronnych, rozporoszonych na terytorium całej Polski.

Urząd Komunikacji Elektronicznej podaje, że w pierwszej połowie 2013 r. doszło do 6 tysięcy przypadków kradzieży i dewastacji infrastruktury. Odtworzenie strat pochłonęło ponad 28 milionów złotych.

Całkowite udokumentowane straty infrastruktury są szacowane na co najmniej 65 mln PLN rocznie.

Dlaczego uważacie, że to zorganizowane grupy, a nie tylko drobni złodzieje?

- Kradzież stacji transformatorowej wymaga narzędzi i samochodu do wywiezienia łupu, a także odrobiny wiedzy, bo przecież mamy do czynienia z prądem, często o dużych wartościach. To operacja, która trwa od kilkudziesięciu sekund do kilku minut. Dlatego jesteśmy zdania, że tych procederów dopuszczają się osoby działające w zorganizowanych grupach przestępczych. Dodatkowo skala tego zjawiska oraz wielkość kradzionych elementów tylko utwierdza nas w tym przekonaniu.

Problem z tym procederem ma cała Europa, oczywiście z różnym natężeniem w różnych krajach, co zależy od wielu czynników, m.in. zamożności społeczeństwa. Według naszych danych, przy globalnej wartości złomu wynoszącej 16 miliardów PLN, wykradany jest od 1 do 2 proc.

IGMNiR otrzymała zaproszenie do Niemiec na spotkanie poświęcone przeciwdziałaniu kradzieży na kolei, koordynowane przez Deutsche Bahn, które odbędzie się 20 lutego. W pierwszej połowie bieżącego roku na kolei DB we wschodnich Niemczech zanotowano 820 kradzieży, co było przyczyną opóźnień pociągów na sumę 61 400 minut (tj. ponad 1 000 godz.).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP