Katarczycy interesowali sie stoczniami już w 2008 r.

Katarczycy interesowali sie stoczniami już w 2008 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Katarski fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights (SPFG) wyraził zainteresowanie projektem stoczniowym już we wrześniu 2008 r. - wynika z informacji przedstawionej przez MSP. Resort opublikował w poniedziałek kalendarium spotkań swoich przedstawicieli oraz Agencji Rozwoju Przemysłu z reprezentantami funduszu, który wylicytował w maju br. główne aktywa stoczni Gdynia i Szczecin.

Z dokumentu MSP wynika m.in., że na początku września 2008 roku reprezentujący fundusz jeden z dyrektorów Banku Fortis Intertrust B.V. przesłał do szefa resortu skarbu Aleksandra Grada list dotyczący możliwego zaangażowania się SPFG w projekt stoczniowy. W połowie listopada ub.r. w Warszawie doszło do spotkania przedstawiciela banku z MSP i Agencją. W rozmowach, które dotyczyły m.in. rządowego programu prywatyzacji na lata 2008-2011, wzięli udział: wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik oraz prezes ARP Wojciech Dąbrowski i jej wiceprezes Jacek Goszczyński.

Przedstawiciele katarskiego funduszu ponowną wizytę w tej sprawie złożyli w resorcie 19 grudnia 2008 r. Delegację katarską reprezentował wówczas m.in. Abdul Rahman el Assir - podał resort.

Według doniesień "Wprost" CBA uznało Assira za jedną z głównych postaci w sprawie procesu sprzedaży majątku stoczni w Gdyni i Szczecinie. Miał on - według tygodnika - domagać się od MSP zwrotu prowizji za sprzedaż polskiej broni wyprodukowanej przez Bumar. Media podawały wcześniej, że Assir to libański handlarz bronią, z którego konta wpłacono wadium za stocznie. Minister skarbu Aleksander Grad powiedział w niedzielę PAP, że Assir sugerował resortowi, by sfinalizował ugodę pomiędzy Bumarem a spółkami z Bliskiego Wschodu pośredniczącymi w sprzedaży bronią. Podkreślił jednak, że tego nie zaakceptował, bo nie można tego łączyć ze sprzedażą stoczni.

MSP informuje, że 3 i 4 lutego br. stoczniowy ekspert banku Fortis Intertrust Jan Ruurd de Jonge wizytował stocznie w Gdyni i Szczecinie. Z kolei 27 kwietnia br. przedstawiciele inwestora spotkali się z Gradem, Gawlikiem, Dąbrowskim i Goszczyńskim w siedzibie Agencji i resortu skarbu. Stronę katarską reprezentowali m.in. członek zarządu Qatar Investment Authority (QIA) dr Hussain Al- Abdulla; doradca premiera Kataru i doradca zarządu QIA John El Khair; doradca szejka Mubarak Al Sabah Kuwejtu Mustafa Jundi; Rahman El Assir oraz dyrektor Fortis Intertrust B.V. Jaap Veerman oraz de Jonge.

12 maja przedstawiciele inwestora wzięli udział w szkoleniu dotyczącym posługiwania się platformą internetową, za pomocą której był przeprowadzany przetarg. Wcześniej zaś - 4 i 7 maja zostało zaksięgowane wadium wpłacone przez katarski fundusz w łącznej wysokości ok. 8 mln euro.

13 maja odbył się przetarg na majątek stoczni Gdynia. Inwestor przystąpił do niego i złożył oferty zgodnie z wpłaconym wadium. Spośród 8 przetargów, na które fundusz wpłacił wadium i wziął udział w licytacji, inwestor wygrał siedem. Jeśli chodzi o majątek stoczni Szczecin - spośród 9 przetargów, do których fundusz przystąpił, wygrał 7. 25-26 maja br. de Jonge wziął udział w aukcji na dodatkowe aktywa stoczni Gdynia i Szczecin.

Fundusz wylicytował główne części majątku stoczni Gdynia za kwotę ponad 270 mln zł netto, a stoczni Szczecin na ponad 94 mln zł netto.

1 czerwca inwestor wszczął procedurę uzyskiwania zgody MSWiA, umożliwiającej nabycie nieruchomości przez osobę prawną spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Fundusz wynajął kancelarię prawną WBBW sp.j., która rozpoczęła kompletowanie niezbędnych dla MSWiA dokumentów. Resort spraw wewnętrznych wydał zgodę w tej sprawie 25 czerwca - informuje MSP.

30 czerwca przedstawiciel inwestora de Jonge poinformował publicznie, że SPFG kupuje aktywa zakładów w Gdyni i Szczecinie, by kontynuować tam działalność stoczniową.

Pieniądze za stocznie miały wpłynąć do 21 lipca, ale inwestor poprosił resort skarbu o przesunięcie terminu do 17 sierpnia. "Przedstawiciele SPFG złożyli pisemne oświadczenie, że deklarują dokonanie zapłaty do dnia 17 sierpnia 2009 r. i że poniosą koszty utrzymania aktywów stoczniowych będących przedmiotem transakcji" - napisał MSP.

14 sierpnia przedstawiciele inwestora poinformowali MSP i ARP o wynikach swoich analiz dotyczących obu stoczni. Uznali, że inwestycja w warunkach kontynuacji produkcji stoczniowej nie rokuje sukcesu w obecnych okolicznościach prawno-gospodarczych. Potwierdzili, że rządowa katarska agencja Qatar Investment Authority będzie analizować możliwości przejęcia inwestycji SPFG.

31 sierpnia 2009 r. QIA pisemnie poinformował MSP o gotowości przejęcia transakcji SPFG. Ostatecznie z powodu braku wpłaty pieniędzy za majątek stoczni, przetarg został zakończony. MSP poinformowało inwestora o utracie wadium. Minister skarbu państwa wystąpił do Komisji Europejskiej z wnioskiem o zgodę na uruchomienie drugiego przetargu.

Rząd organizuje obecnie nowy przetarg na sprzedaż stoczni: przetarg w sprawie głównych aktywów stoczni Gdynia odbędzie się 26 listopada, a zakładu w Szczecinie 27 listopada. Minister skarbu Aleksander Grad mówił w połowie września, że do końca listopada powinno dojść do podpisania umów przedwstępnych z inwestorami.

Pełna treść "kalendarium zainteresowania i udziału inwestora SPF Greenrights w procesie sprzedaży aktywów postoczniowych" jest zamieszczona na stronach internetowych MSP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Katarczycy interesowali sie stoczniami już w 2008 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!