Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolej na stal z ArcelorMittal

Autor: wnp.pl (Renata Dudała)
20-03-2012 13:27

Wagony towarowe typu węglarka "pracują" od 30 do 50 lat. Pod koniec tego okresu nadają się do całkowitej przebudowy. To poważne obciążenie finansowe dla spedytorów. ArcelorMittal oferuje stal UHSS, dzięki której transport kolejowy staje się bardziej opłacalny.

Dział badawczo-rozwojowy segmentu Industry firmy ArcelorMittal opracował rozwiązania z wykorzystaniem stali bardzo wysokiej wytrzymałości (UHSS), które zapewniają niskie koszty użytkowania wagonu. Zastosowanie stali UHSS obniża ciężar wagonów i tym samym zwiększa opłacalność transportu kolejowego.
Inżynierowie działu badawczo-rozwojowego segmentu IndustryArcelorMittal opracowując nowe rozwiązania wybrali stosowany w całej Europie wagon typu E71, który zazwyczaj wykonywany jest ze stali S235JR, tj. stali konstrukcyjnej o dobrych właściwościach antykorozyjnych. Ciężar pustego standardowego wagonu E71 wynosi około 27 ton, natomiast jego pojemność wynosi 70 m3. W pełni załadowany wagon może ważyć do 80 ton.

Celem prowadzonych badań IndustryArcelorMittal było znalezienie rozwiązania z wykorzystaniem stali UHSS, które umożliwiłoby obniżkę ciężaru samego wagonu przy jednoczesnym zwiększeniu jego udźwigu.

Z analiz wynika, że zastosowanie stali UHSS do budowy wagonów dodatkowo prowadzi do obniżki poziomu emisji dwutlenku węgla. Wagony są nie tylko lżejsze, lecz również zmniejsza się poziom emisji szkodliwych substancji w trakcie ich eksploatacji. Do ich budowy potrzeba mniej stali, co obniża poziom emisji związanych z produkcją i transportem.

Węglarki zazwyczaj ulegają uszkodzeniom w trakcie załadunku i rozładunku. Uderzenia ładunku wewnątrz wagonu powodują wgniecenia i przebicia paneli podłogowych i ściennych, czasami prowadząc do całkowitego zniszczenia wagonu. Ponieważ wagon może ulec uszkodzeniu na różnych etapach transportu, inżynierowie działu badawczo-rozwojowego wyselekcjonowali gatunki stali, które są łatwe do zespawania i możliwe do naprawy przy wykorzystaniu typowego sprzętu. Okazało się, że łączne koszty materiałowe nowego wagonu ze stali UHSS okazały się niższe niż wagonu E71.

Choć cena zaawansowanych gatunków stali UHSS jest wyższa niż stali S235JR, do budowy wagonu potrzeba jej zdecydowanie mniej. Poprawie ulega również jej zdolność do formowania, co powoduje znaczną redukcję kosztów.

Stal UHSS, która umożliwia obniżkę zarówno kosztów jak i ciężaru wagonów, przyciąga uwagę producentów i operatorów wagonów kolejowych. Jak podkreślają inżynierowie działu badawczo-rozwojowego segmentu IndustryArcelorMittal to rozwiązanie to jest gwarancją, iż transport kolejowy jeszcze przez wiele dekad pozostanie najbardziej przyjazną dla środowiska metodą transportu ładunków.

Renata Dudała

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP