PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koniec dobrego biznesu na rozbiórce statków

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-06-2016 21:56
Koniec dobrego biznesu na rozbiórce statków
Fot. PTWP

Nie pomagają ani pomoc publiczna rządu, ani zachęty dla armatorów do wymiany statków - chiński przemysł złomowania starych jednostek stoi przed koniecznością dalszej redukcji mocy i liczby pracowników.

Chcąc zmniejszyć problem nadmiaru mocy przewozowych nad popytem, szczególnie drobnicy i towarów masowych, rząd ChRL wprowadził już w 2013 roku program subsydiów. Przewoźnicy, którzy zdecydują się oddać starsze statki na złom, korzystają z dopłaty na pokrycie 50 proc. kosztów recyklingu, a ponadto mogą liczyć także na 50 proc. zwrot kosztu zakupu nowej jednostki.
Program miał zakończyć się w tym roku, lecz został przedłużony w czerwcu 2015 r. do 31 grudnia 2017 roku. Jego wyniki nie są optymistyczne.

Jak wynika jednak z danych Chińskiego Stowarzyszenia Krajowych Stoczni Recyklingowych (CNSRA), zakłady tej branży  pocięły w 2015 roku na złom statki krajowych i zagranicznych armatorów o łącznej nośności 5,1 mln DWT.

To był niezły wynik, zapewniający 22,2 proc. udziału w światowym recyklingu statków (dane CNSRA).

Jednak wcześniej stocznie recyklingowe podpisały umowy z właścicielami statków na złomowanie 6,84 mln DWT, co oznaczało już spadek o 28,7 proc. w porównaniu z 2014 r.

Popyt armatorów na złomowanie nadal hamują niskie ceny złomu, jaki mogą uzyskać. Zarazem i stoczniom recyklingowym coraz mniej opłaca się ta działalność albo przynosi straty.

Jak powiedział portalowi China.Daily Wu Jun, wiceprezes CNSRA, miniony rok był czwartym z rzędu, w którym branża recyklingu statków poniosła straty finansowe. Przychody ze złomowania spadły zarazem o 15 proc. rdr i wyniosły 3,4 mld juanów (519 mln USD).

Natomiast Zhao Ying, pracownik naukowy w Instytucie Ekonomii Przemysłu, działającej pod kierownictwem Chińskiej Akademii Nauk Społecznych w Pekinie, oświadczył, że zagrożone są losy 120 tys. stoczniowców, pracujących głównie w prowincjach: Jiangsu, Shandong i Guangdong.

Z jego wypowiedzi można wnioskować, że już nastąpiła znaczna redukcja zatrudnienia. O ile w 2013 roku przeciętna stocznia zajmująca się recyklingiem zatrudniała 230 pracowników, to obecnie 170.

Zdaniem tych rozmówców, do takiej sytuacji przyczynia się też konkurencja zagraniczna, głównie zakładów rozbiórki statków w Indiach, Bangladeszu, Pakistanie i Turcji. W przeciwieństwie do zakładów chińskich, jak informuje portal, pracują one w prymitywnych warunkach, „posługując się ręcznymi metodami i przestarzałym sprzętem”, ale po niższych kosztach.

„Wiele statków demontuje się nawet na plażach”, podkreśla Chin.Daily.

Czytaj więcej: Europa naciska na przestrzeganie cywilizowanego recyklingu statków

Dlatego przedstawiciele chińskiej branży recyklingu statków postulują, aby rząd rozważył bardziej zachęcające środki polityki finansowej, w tym możliwe ulgi podatkowe lub wsparcie dla tych stocznie, które inwestują w zakup sprzętu lub materiałów. Podkreślają oni, że są mniej konkurencyjni i ponoszą straty, bowiem ponoszą działają „w sposób przyjazny dla środowiska”.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP