PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kontenerowiec dla polskiego armatora

Autor: Wnp.pl (PS)
21-05-2011 10:18

W Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia zostanie dziś oddany do użytku kontenerowiec o wartości ponad 150 mln złotych, któremu nadano imię "Port Gdynia." Jest to pierwszy od dwóch dekad tej wielkości nowy statek handlowy zbudowany w polskiej stoczni, a który zostanie przekazany polskiemu armatorowi.

Zleceniodawcą jego budowy jest spółka celowa Aranda, należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu. Matką chrzestną "Portu Gdynia" będzie wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.
Nowa jednostka - zbudowana zgodnie z wymaganiami przepisów i pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków - ma 220 m długości, masę 41 tys. ton i może zabrać ok. 3100 kontenerów o masie 14 tys. ton Statek ma powierzchnię i wysokość zbliżoną do budowanego Stadionu Narodowego w Warszawie.

- Pomimo głosów wątpliwości, co do przyszłości naszej stoczni, umiemy działać w trudnych warunkach otoczenia zewnętrznego, a wodując tę jednostkę załoga udowodniła, że z sukcesem potrafi zakończyć ważny projekt – powiedział Patryk Michalak, prezes zarządu SSR Gryfia.

Jak zaznaczył, dzięki "poświęceniu i oddaniu pracowników oraz podwykonawców stoczni", Gryfia stoi przed nowymi szansami i biznesowymi perspektywami. Zdobyte przy realizacji tego kontraktu doświadczenia we współpracy zaprocentuje w niedalekiej przyszłości odbudową mocnej pozycji Gryfii na rynku remontów, przebudów oraz budowy nowych statków w Szczecinie – dodał prezes Michalak.

"Port Gdynia" jest nowoczesnym kontenerowcem komorowym, który oprócz konwencjonalnych kontenerów może również przewozić na swoim pokładzie specjalne kontenery chłodzone, jak również te z niebezpiecznym ładunkiem. Napędza go silnik wolnoobrotowy mocy 26270 kW. Jednostka wyposażona jest także w trzy dźwigi przeładunkowe o udźwigu 45 ton. "Port Gdynia" posiada sześć ładowni, siłownię maszynową i nadbudówkę z pomieszczeniami mieszkalnymi w części rufowej.

- Chrzest jednostki jest zwieńczeniem dużego projektu, który agencja prowadzi od 2009 roku – podkreślił Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu - Szczególnym wyzywaniem było znalezienie finansowania i uratowanie, będącego w trakcie przerwanej budowy statku (60 proc. zaawansowania) w czasie globalnego kryzysu finansowego.

Kontrakt budowy statku wspierał inny projekt - restrukturyzacji Gryfii. Praktycznym przejawem odbudowy przez nas ARP wiarygodności tej spółki jest komercyjny kredyt obrotowy pozyskany niedawno w jednym z wiodących banków, który nie tylko zapewni przedsiębiorstwu zachowanie płynności finansowej, ale też stwarza możliwości jego rozwoju w najbliższym czasie.

Próby morskie statku odbędą się 22 maja. Armatorem kontenerowca m/s "Port Gdynia" jest firma Pol-Euro Linie Żeglugowe - należąca do ARP, a która powstała w wyniku restrukturyzacji Grupy Polskich Linii Oceanicznych. POL-Euro eksploatuje obecnie trzy własne statki.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP