PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Korozja jest wokół nas

Autor: Konstrukcje stalowe
12-03-2017 09:19 |  aktualizacja: 11-03-2017 11:46
Korozja jest wokół nas
Fot. Shutterstock

Inwestorzy wymuszą wprowadzenie jakiś antykorozyjnych regulacji czy rekomendacji. Niezbędna jest większa edukacja i poruszanie tego problemu w mediach, a wpływ korozji na zdrowie jest nośnym tematem.

Bo oczywiście największe straty korozja powoduje w infrastrukturze, transporcie i przemyśle okrętowym, mamy problemy z konstrukcjami żelbetowymi, wieżami wiertniczymi czy instalacjami hydrotermalnymi, ale ludzi to nie rusza. Chyba, że chodzi o ich zdrowie - mówi dr inż. ANDRZEJ KRÓLIKOWSKI, adiunkt w Katedrze Chemii Nieorganicznej i Technologii Ciała Stałego Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej, kierownik Laboratorium Podstaw Korozji i Technologii Antykorozyjnych, w rozmowie z Jerzym Bojanowiczem.
• Jakie skutki dla obiektów, zwłaszcza infrastrukturalnych, ma korozja?

- Wszystkich najbardziej interesuje infrastruktura, bo każdy widzi wielkie konstrukcje metalowe i żelbetowe: mosty, statki, budynki, trakcję elektryczną. Ich korozja, poza skróceniem czasu użytkowania, niesie zagrożenie dla użytkowników. Zawalenie się mostu jest katastrofą, a zatonięcie statku, który wszedł na mieliznę i się rozpadł - tragedią. Także często przyczyn katastrof lotniczych dopatruje się w korozji.

W Polsce natężenia głównych czynników przyspieszających korozję atmosferyczną metali, czyli dwutlenku siarki, zapylenia i zakwaszenia odpadów, są o ok. 50% mniejsze niż 20-25 lat temu, ale wciąż należą do najwyższych w Europie.

W Europie Zachodniej ograniczono emisję dwutlenku siarki i pyłów na tyle, że mówi się o przechodzeniu do innego modelu korozji atmosferycznej, którą powoduje współdziałanie wielu czynników, obok dwutlenku siarki, także m.in. kwasu azotowego w powietrzu czy nasłonecznienia.

Warto dodać, że spadł wpływ przemysłu na zanieczyszczenie i korozyjność powietrza, ale za to wzrósł udział tzw. niskiej emisji m.in. z gospodarstw domowych. Oczywiście, korozyjność atmosfery zależy od warunków klimatycznych: sumy opadów, temperatury, wilgotności powietrza, ale ich nie zmienimy, więc zakładamy, że przez połowę czasu życia konstrukcja jest na tyle zwilżona, że możliwe są procesy korozji elektrochemicznej. Ale gdyby nie było wspomnianych zanieczyszczeń powietrza, to szybkość korozji byłaby znikoma.

• A jakie straty ponosi gospodarka?

- Trudno jest oszacować koszty korozji, bo są bezpośrednie i pośrednie. Także różne są metodyki ich liczenia. Niemniej przedstawiane są szacunki - w różnych krajach i w różnych okresach - i wynoszą one 3-8% PKB. W 2016 r. koszty korozji w USA - wg NACE (National Association of Corrosion Engineers) - wyniosły 1,1 bln USD, czyli 6,2% PKB, więc jest to jeden z największych pojedynczych wydatków w gospodarce USA.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 544 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP