PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kosztowna prywatyzacja stoczni

Autor: Rzeczpospolita
18-08-2008 06:05
Kosztowna prywatyzacja stoczni

Od dłuższego czasu robimy wszystko, by zakłady te, normalnie funkcjonując, doczekały prywatyzacji. Na razie się to udaje - mówi minister Skarbu Państwa Aleksander Grad w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

- Mamy do czynienia z prywatyzacją, do której skarb państwa będzie musiał dopłacić. Trzeba pokryć część starych długów, żeby ktoś inny mógł zapłacić resztę i zainwestować. Ile ostatecznie państwo dopłaci, okaże się, gdy uzgodnimy umowy prywatyzacyjne. Ministerstwo powinno dysponować szacunkami tych wydatków. Chodzi o setki milionów złotych. Dopóki trwają negocjacje, nie podajemy konkretnych kwot. Mogę powiedzieć, że stare długi w Stoczni Gdynia wynoszą co najmniej 1,5 mld zł, a inne rodzaje ryzyka wycenione są na kilkaset milionów. W Szczecinie wartość dawnych zobowiązań wynosiła już 1,5 miliarda złotych. Jednak dzięki renegocjacji wielu kontraktów zmniejszono tę sumę do 500 mln zł. Przewidujemy różne mechanizmy przekazania środków inwestorom: mogą być zarówno w gotówce, jak i akcjach - mówi A. Grad.
- Chodzi tylko o to, żeby skarb Państwa musiał dołożyć jak najmniej. Tryb prywatyzacji w przypadku Gdyni wymaga zgody rządu. Taki sam wniosek – o aprobatę rządu – złożę w odniesieniu do Szczecina, choć tutaj ze względu na odmienną strukturę właścicielską nie ma takiego wymogu. Jedynym dobrym rozwiązaniem dla stoczni jest prywatyzacja – niezależnie od tego, czy Komisja Europejska zaakceptuje nasz program, czy nie - mówi minister skarbu.

- Od dłuższego czasu robimy wszystko, by zakłady te, normalnie funkcjonując, doczekały prywatyzacji. Na razie się to udaje. Jeśli złożymy programy przed 12 września i parafujemy umowy prywatyzacyjne, będziemy oczekiwali, by Komisja Europejska bardzo szybko wypowiedziała się w tej sprawie. Jeśli decyzja będzie pozytywna, to inwestorzy wezmą na siebie ciężar utrzymania stoczni do czasu podpisania ostatecznych umów prywatyzacyjnych. Już w tej chwili Mostostal Chojnice przygotowuje z Agencją Rozwoju Przemysłu rozwiązania, które pozwolą mu wspierać Stocznię Szczecińską - zapewnia A. Grad w rozmowie z "Rzeczpospolitą".

- W przypadku Stoczni Gdańsk trudno mówić o jakiejkolwiek umowie ze Skarbem Państwa. Wszystkie gwarancje dla tej stoczni wynikają z umowy zawartej z jej ówczesnym zarządem. My prywatyzujemy stocznię gdyńską. Jeśli dojdzie do podpisania umowy prywatyzacyjnej, jej załącznikiem będzie wspólny program restrukturyzacji dla dwóch stoczni - mówi minister skarbu. - Ten program zakłada, że docelowo powstanie jeden podmiot gospodarczy, który będzie miał dwa zakłady. Nas interesuje, żeby i w Gdyni, i Gdańsku odbywała się produkcja stoczniowa. Natomiast decyzja, jak szczegółowo ją zorganizować, należy już do inwestora.
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

665 401 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP