Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KPP apeluje do rządu o prywatyzację stoczni

Autor: wnp.pl (Tomasz Cukiernik)
19-06-2008 10:46

Konfederacja Pracodawców Polskich apeluje o podjęcie przez rząd zdecydowanych i szybkich działań, aby – wypełniając unijne wymagania – nie dopuścić do zmarginalizowania naszego przemysłu stoczniowego.

Komisja Europejska grozi żądaniem zwrotu ok. 5 mld zł pomocy publicznej udzielonej polskim stoczniom przez nasz rząd. Powołuje się przy tym na złamanie zasady równej konkurencyjności podmiotów. Aby uniknąć zwrotu, stocznia szczecińska musi zostać sprywatyzowana, zaś gdańska przedstawić realny plan restrukturyzacji.
A czasu jest coraz mniej. Do 26 czerwca musimy poinformować o naszych decyzjach Komisję Europejską. Decyzja o ewentualnym zamknięciu stoczni może spowodować wycofanie się inwestorów z budowy statków w zakładach Trójmiasta i Szczecina. Będzie to miało daleko idące konsekwencje gospodarcze, społeczne a nawet polityczne nie tylko dla Polski, ale i całej Unii. Bankructwo naszych stoczni należy wiązać z groźbą zwolnienia 10 tys. osób bezpośrednio w nich zatrudnionych a także kolejnych 70 tys. pracujących u nich kooperantów.

KPP zwraca uwagę, że unijne uregulowania rynkowe – akceptowane jako zasada – muszą być realistycznie wprowadzane w życie. Prywatyzacja powinna być środkiem do celu, a nie celem samym w sobie – zwłaszcza że komisja opracowała jedynie wskazówki dotyczące sposobu
restrukturyzacji.

Na początku czerwca, w jednej ze swoich wypowiedzi wicepremier Waldemar Pawlak stwierdził, że zrobi wszystko, aby sprywatyzować stocznie jeszcze w tym półroczu. Łagodzi to nieco temperaturę sporu z Unią, ale przed ekspertami obu stron stawia trudne zadanie. Musimy przekonać Brukselę, że proces prywatyzacji wymaga czasu. Nasze argumenty powinny być jednak poparte wiarygodnym planem restrukturyzacyjnym.

Stocznie stanęły więc w niewygodnej sytuacji – albo pomoc publiczną trzeba będzie zwrócić, utrzymując wprawdzie obecne zatrudnienie i produkcję (lecz nie wiadomo na jak długo), albo zakład restrukturyzować, co pozwoli zatrzymać już zainwestowane pieniądze, ale wiązać się będzie ze zwolnieniami.

Warto pamiętać, że proces restrukturyzacji, jakiemu podlegał przemysł stoczniowy w UE, był długi i doprowadził do zamknięcia wielu zakładów w różnych rejonach Europy. Zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich, Komisja Europejska rozpatrując obecną sytuację przemysłu stoczniowego Unii, powinna zwrócić uwagę na globalne otoczenie konkurencyjne i – dopiero wtedy – rozważyć uwarunkowania działalności takich zakładów wewnątrz Wspólnoty. Wymaga tego chociażby konkurencja ze strony Dalekiego Wschodu, Korei, Chin czy Wietnamu, dysponujących tanią siłą roboczą i stosujących rozmaite formy interwencjonizmu państwowego.

Wprawdzie restrukturyzacja stoczni w Gdańsku była odkładana przez wiele lat, a zainwestowane środki nie zostały należycie wykorzystane, ale nie sposób zaprzeczyć, że wychodzi ona z kłopotów finansowych i zaczyna przynosić zyski. Dlatego finansowe restrykcje nie powinny uniemożliwić jej
odniesienie sukcesu - uważa KPP.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP