PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Krężel: stocznie nie zwrócą większości pomocy publicznej

Autor: PAP
06-11-2008 15:42

Stocznie nie zwrócą większości pomocy publicznej, ponieważ jest mało prawdopodobne, by pozwoliła na to sprzedaż ich majątku - powiedział ekspert stoczniowy, b. prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Arkadiusz Krężel.

"Myślę, że ten +maksymalny+ zwrot pomocy publicznej jest bardziej wirtualny. Państwo nie otrzyma zwrotu większości pomocy publicznej, bo to niemożliwe, dlatego że jest mało prawdopodobne, żeby sprzedaż majątku w przetargu pozwoliła na spłacenie pomocy publicznej i wierzycieli" - zaznaczył.
Dodał, że czas (do końca maja 2009 r.), który dała KE polskiemu rządowi na przeprowadzenie zmian, które mają uchronić stocznie przed upadłością, jest wystarczający. Jego zdaniem, będą mogły one do tego czasu podpisać nowe kontrakty na budowę statków.

Zdaniem Krężela, firma ISD Polska powinna wystartować w przetargu na Stocznię Gdynia, ponieważ połączenie tego przedsiębiorstwa ze Stocznią Gdańsk jest "technologicznie i ekonomicznie niezbędne".

"ISD musi wystartować w przetargu. Dla tej firmy kwestia posiadania Stoczni Gdynia to jedyna możliwość funkcjonowania biznesowego na rynku" - powiedział. Wyjaśnił, że stocznia w Gdyni posiada doki, a w Gdańsku znajdują się tylko pochylnie. "Budowanie statków na pochylniach jest nieefektywne, ponieważ na nich zawsze buduje się drożej niż w dokach" - wyjaśnił.

"Posiadając dwa doki Stoczni Gdynia ISD ma możliwość +agregacji+ konstrukcji stalowych w Gdańsku, transportowania ich do gdyńskich doków i montażu w nich statków" - dodał. Podkreślił, że na całym świecie odchodzi się od pochylni, jako miejsca budowania statków, na rzecz doków. Jego zdaniem takie działania podejmie też ISD Polska.

W opinii eksperta, w przetargu na Stocznię Gdynia mogą wystartować też firmy, które będą chciały produkować konstrukcje stalowe, platformy wiertnicze i części statków, ale nie sądzi on, by jakaś oferta przebiła ofertę ISD.

Krężel nie wykluczył możliwości, że w przetargu - który jest otwarty - ziemię, na której znajduje się stocznia, będą chcieli kupić deweloperzy. "Koszty wyburzenia mogą być jednak horrendalne, co firmom deweloperskim może się wcale nie opłacać" - dodał. Jego zdaniem, firmy te mogą najwyżej kupić fragmenty terenów stoczniowych.

Zdaniem Krężela, w przetargu na Stocznię Szczecińską wystartuje konsorcjum Mostostalu Chojnice i norweskiej stoczni Ulstein, które będzie chciało w Szczecinie budować niewiele statków, ale za to specjalistycznych. Dodał, że tereny Stoczni Szczecińskiej nie będą raczej atrakcyjne dla deweloperów, bo w stolicy woj. zachodniopomorskiego jest wiele bardziej interesujących obszarów pod zabudowę.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP