Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ludkovsky, ArcelorMittal: elektryczna rewolucja w motoryzacji będzie dobra dla stali

Autor: WNP.PL (Rozmawiał: Piotr Myszor)
28-09-2015 13:11
Ludkovsky, ArcelorMittal: elektryczna rewolucja w motoryzacji będzie dobra dla stali

Jeżeli nowe napędy dadzą oczekiwany przełom, nie będzie potrzeby wykorzystywania egzotycznych materiałów, aby osiągnąć pożądany wzrost efektywności - przekonuje Greg Ludkovsky.

Fot. ArcelorMittal, mat. pras.

Redukcje wagi samochodu powodują kilkuprocentową poprawę efektywności. Zmiana napędu poprawia ją o połowę. Elektryczna rewolucja w napędach samochodów będzie korzystna dla stali, bo przerwie wyścig do zmniejszania masy samochody i wyeliminuje potrzebę sięgania po takie materiały jak aluminium czy włókna węglowe - uważa Greg Ludkovsky, wiceprezes ds. badań i rozwoju ArcelorMittal.

Czy w przypadku samochodów elektrycznych różnice w technologii wpłyną znacząco na strukturę nadwozi?
- W wypadku struktury nadwozia samochody elektryczne będą nieco bardziej zaawansowane, niż spalinowe. Nie powiedziałbym, żeby były to rewolucyjne zmiany, bo podstawą nadal będzie ochrona życia, ale na pewno muszą pojawić się unikalne rozwiązania służące do ochrony takich elementów jak ogniwa paliwowe.

Jak na dłuższą metę wpłynie na budowę aut np. konieczność wykorzystania bardzo ciężkich baterii?

- Baterie są ciężkie tylko dlatego, że nie są jeszcze bardzo zaawansowane technicznie. Proszę jednak pamiętać, że akumulatory nie rozwijają się zyskując na wadze, ale poprawiając swoją sprawność. Ponadto przemysł motoryzacyjny stara się rozwijać nie tylko klasyczne samochody elektryczne wymagające pojemnych baterii. Proszę spojrzeć np. na ogniwa paliwowe. Tam waga jest niewielka. Dla mnie jako inżyniera ogniwa są najlepszym rozwiązaniem, oczywiście biorąc pod uwagę samą technologiczną stronę. Dla nich barierą rozwoju jest konieczność zbudowania dopiero sieci tankowania wodoru.

Czy elektryfikacja wpłynie na wyścig do coraz większego odchudzania aut, skłoni do sięgania po nowe, lekkie technologie, które wypierają stal?

- Moim zdaniem elektryfikacja samochodów, rozwój technologii takich jak ogniwa paliwowe są bardzo dobre dla stali. Według mnie zastosowanie tego rodzaju napędów zniesie presję na wykorzystywanie drogich metali czy włókien węglowych w celu radykalnego obniżenia masy pojazdu. Zmniejszenie wagi o 10 proc. daje tylko 5 - 6 proc. poprawy efektywności paliwowej. Zmiana systemu napędowego może przynieść poprawę o 50 - 60 proc.

Jeżeli więc nowe napędy dadzą oczekiwany przełom, nie będzie potrzeby wykorzystywania egzotycznych materiałów, aby osiągnąć pożądany wzrost efektywności. Zwłaszcza, że te materiały w fazie produkcji powodują znacznie wyższe emisje dwutlenku węgla niż stal.

Jak bardzo?

- W przypadku stali emisja wynosi 1,2 - 2 ton dwutlenku węgla na tonę stali. Dla aluminium to już 7 - 14 ton CO2 na tonę, a dla włókien węglowych 30 ton. Jest to jednak całkowicie zaniedbywane przez rządzących Europą, bo problem jest spychany do innych regionów. Moim zdaniem trzeba przerwać stawianie zapór własnemu przemysłowi, "eksportowanie" miejsc pracy i stworzyć jednolite warunki dla przemysłu na całym świecie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP