Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Międzynarodowa wojna wydana złodziejom niszczącym infrastrukturę

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
27-11-2014 16:04
Międzynarodowa wojna wydana złodziejom niszczącym infrastrukturę

Z powodu kradzieży infrastruktury kolejowej, w ub. roku opóźnionych było ponad 9 tysiąca pociągów

fot. Andrzej Wawok

Zapobieganie i prewencja ochronna, nasilona kontrole z udziałem różnych podmiotów, także zagranicznych oraz zmiana przepisów – to paleta środków, mająca na celu radykalnie ograniczyć kradzieże i dewastacje elementów infrastruktury: kolejowej, energetycznej i telekomunikacyjnej.

W pierwszej połowie tego roku odnotowało 5793 przypadków takich zdarzeń. To mniej o 13 proc. niż w tym samym okresie 2013 r. i był drugi rok tej pozytywnej tendencji, wynika z informacji sygnatariuszy Memorandum w sprawie współpracy na rzecz przeciwdziałania zjawiskom kradzieży i dewastacji infrastruktury, jakie powstało.
Bezpośrednie straty, liczone jako koszt odbudowania zniszczonej infrastruktury, wyniosły w 2013 roku blisko 50 milionów złotych. Pośrednimi skutkami kradzieży i zniszczeń są jednak przerwy w dostawie energii elektrycznej, utrudnienia w transporcie kolejowym, przerwy w łączności telekomunikacyjnej. Przeważnie łączą się z zagrożeniem dla życia i zdrowia pasażerów i użytkowników linii.

Z powodu kradzieży infrastruktury kolejowej, w ub. roku opóźnionych było ponad 9 tysiąca pociągów, wynika z informacji przedstawionej podczas konferencji z udziałem przedstawicieli m.in. przedstawicieli Urzędu Regulacji Energetyki, Urzędu Transportu Kolejowego, Urzędu Regulacji Energetyki i Komendy Głównej Policji.

Statystyki obrazujące skalę kradzieży metali w Polsce wskazują także, że najczęściej dochodzi do nich na terenach wzdłuż zachodniej granicy. Tylko w I półroczu br. roku właściciele infrastruktury tam zlokalizowanej zgłosili policji ponad 3400 przypadków kradzieży.

Co istotne, zorganizowane grupy przestępcze działające w pasie przygranicznym kradną elementy metalowe na terenie Polski lub Niemiec, a następnie upłynniają łup za granicą, minimalizując w ten sposób ryzyko zdemaskowania.

- Musimy ograniczyć ten proceder, dlatego planujemy wspólne działania z policją polską i niemiecką – powiedziała Marzena Śliz, przewodnicząca Sygnatariuszy Memorandum, dyrektor Departamentu Rozwoju Infrastruktury w UKE.

Niedawno, pierwszą taką kontrolę przeprowadzono woj. lubuskim. Skontrolowano m.in. 170 punktów skupu i samochody, które mogły wieźć złom.

Podczas konferencji podpisano list intencyjny o współpracy z SIPAM, organizacją zrzeszającą niemieckie spółki infrastrukturalne.

Według sygnatariuszy Memorandum, istotną rolę w walce z kradzieżami i dewastacjami elementów infrastruktury mogą odegrać odpowiednio zmodyfikowane przepisy. Największe oczekiwania pokłada się w nowelizacji ustawy o odpadach i propozycji wprowadzenia korekt w handlu złomem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP