PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Minister M. Gróbarczyk: będzie ustawa o wsparciu rozwoju przemysłu stoczniowego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak/Jacek Ziarno)
20-01-2016 06:58
Minister M. Gróbarczyk: będzie ustawa o wsparciu rozwoju przemysłu stoczniowego

Chcemy sprawować lepszy, strategiczny nadzór nad pracą zarządów portów i koordynować ich strategie - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

PiS czy rząd nie chce budować statków. Chcemy stworzyć warunki, by opłacało się je budować na większą niż dotychczas skalę. Pracujemy nad holistycznymi rozwiązaniami dla całego przemysłu stoczniowego - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem i Jackiem Ziarno.

Czy gospodarka morska ma dziś w polskim wydaniu plusy i minusy, a nie tylko minusy, jak się często słyszy w wypowiedziach polityków PiS?

- Nasz kraj miał okresy, w których gospodarka morska lepiej się rozwijała, a potem następowała stagnacja lub regres.

Ten lepszy czas to lata 2006-07?

- Paradoksalnie: najlepiej polska gospodarka morska miała się za komuny... (śmiech). W pewnym sensie naszym celem jest przywrócenie tego stanu rzeczy. Oczywiście w podobnym kształcie jest to niemożliwe, gdyż radykalnie zmieniły się uwarunkowania ekonomiczno-gospodarcze. Ale na pewno chcemy zdecydowanie podnieść znaczenie tej branży.

Ale przyzna pan, że sytuacja nie jest czarno-biała: gospodarka morska nie składa się dziś tylko z sektorów ze złą sytuacją, lecz także z dobrze rozwiniętych i konkurencyjnych.

- Przyznam…

Po jasnej stronie są cztery główne porty morskie - z wieloletnimi planami rozwoju do 2027 r. Jak w ich realizacji może pomagać państwo?

- Przede wszystkim poprzez radykalną poprawę dostępności do portów od strony morza czy lądu i dokończenie budowy w Polsce transeuropejskich korytarzy transportowych (TEN-T), wiodących też przez porty.

Dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście priorytetem pozostaje dokończenie budowy u nas środkowoeuropejskiego bazowego korytarza Bałtyk-Adriatyk i korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie.

Wskutek położenia geograficznego, mamy doskonałe możliwości rozwoju transportu wzdłuż tych tras; wpisujemy się tu w pełni w politykę unijną, mogąc korzystać z takich funduszy, jak CEF czy budżetu dla TEN-T.

Rozwój wspomnianych sieci stanowi warunek, by Polska rozwijała transport lądowy i morski, by stała się liderem nad Bałtykiem. Bo wąskim gardłem pozostaje dostęp do portów - szczególnie od strony lądu. (...)

Poprzedni rząd zdecydowanie poprawił konkurencyjność portów, zmieniając przepisy o uiszczaniu VAT w odprawach towarów w portach oraz skracając czas odpraw celnych i pozostałych służb. Co jest jeszcze do zrobienia?

- Nie chciałbym teraz wchodzić w szczegóły… Czekamy na skompletowanie informacji od zarządów i rad interesariuszy portów. Planujemy cykliczne spotkania, aby rozmaite strategie rozwoju były - maksymalnie jak to możliwe - spójne. A niekiedy jest z tym dziś problem - np. wobec pewnych decyzji Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście zastrzeżenia i uwagi zgłasza rada interesariuszy i spółek tam działających.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


64 096 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 233 473 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 708 193 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP