PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Mocna stal bywa zbyt mocna

Autor: WNP.PL (PIM)
30-06-2017 07:34
Mocna stal bywa zbyt mocna
Fot. mat. pras.

Wymagania konstruktorów samochodów są coraz wyższe. Obecnie stosowane są już stale o tak wysokiej wytrzymałości, że potrafią uszkodzić formy w tłoczni fabryki samochodów.

Choć samochód ma już ponad 100 lat, to bezpieczne nadwozia ze sztywną klatką bezpieczeństwa kabiny i strefami kontrolowanego zgniotu mają niewiele ponad pół wieku. Początkowo samochodowe nadwozia były jak dorożki – głównie drewniane. Na początku XX wieku rozpoczęto kucie elementów z blachy, a całkowicie stalowe nadwozie wprowadził w roku 1916 Dodge. W latach 30. zaczęto tłoczyć blaszane elementy i wkrótce motoryzację zdominowała stal. Tylko Amerykanie jeszcze do lat 50. stosowali połączenie drewna i metalu w samochodach typu kombi.
Początkowo bezpieczeństwem nie zaprzątano sobie głowy – nadwozia były sztywne, wnętrza pełne twardych, wystających elementów, pasów bezpieczećstwa nie używano. Na drogach trwała rzeź, która wraz ze wzrostem ilości aut i prędkości z jakimi się one poruszały była coraz bardziej krwawa.

Za ojca bezpieczeństwa biernego w samochodach uznawany jest Bela Barenyi, pracujący dla Mercedesa konstruktor i wynalazca, który strefę zgniotu opatentował w 1951 roku. Pierwsze samochody mające takie strefy pojawiły się w roku 1959 i były to Mercedesy. Dziś nie ma samochodów, w których nie byłoby stosowane zjawisko pochłaniania energii zderzenia przez deformujące się w zaplanowany sposób elementy konstrukcyjne nadwozia. W stworzonym systemie współdziałają strefy, które są konstruowane po to, żeby się gniotły i te, których zadaniem jest wytrzymanie uderzenia i zachowanie kształtu. W obu przypadkach znaczenie ma zarówno kształt poszczególnych elementów, jak i rodzaj stali z jakiej są one wykonane. Producenci od lat tworzą nowe rodzaje stali o różnym przeznaczeniu, a także udoskonalają sposoby jej obróbki, bo ona także ma wpływ na własności stali.

Wyścig technologiczny nabrał tempa zwłaszcza w tym stuleciu, kiedy do motoryzacji coraz szerzej zaczęły wlewać się inne materiały, takie jak aluminium, kompozyty czy włókna węglowe. Stal stara się nie ustępować im pola. Na początku naszego stulecia wytrzymałość na rozciąganie stali wykorzystywanych do produkcji samochodów wynosiła około 500 MPa, a dzisiaj jest prawie trzykrotnie wyższa! Hyundai zapewnia, że na pasku takiej blachy o szerokości cala można by powiesić cztery autobudy turystyczne i stal by to wytrzymała. Hyundai zapewne wie co mówi, zwłaszcza że to jedyny na świecie producent samochodów, który ma też własną produkcję stali.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 855 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.