PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Możliwa konsolidacja krajowych dystrybutorów produktów stalowych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
01-06-2009 10:02
Możliwa konsolidacja krajowych dystrybutorów produktów stalowych

Na skutek konieczności weryfikacji strategii działania i planów inwestycyjnych, znacznie zmalało w ub.r. tempo globalnej konsolidacji przemysłu metalowego. Także w najbliższym czasie liczba i wartość transakcji fuzji i przejęć znacząco spadnie.

Konkluzje te pochodzą z raportu zatytułowanego „Consolidation wave: Global metals outlook” („Fala konsolidacji: globalna perspektywa dla przemysłu metalowego”). opracowany przez firmę doradczą Deloitte.
Mimo przeprowadzenia w ciągu ostatnich czterech lat 678 transakcji, o sumarycznej wartości 206 mld dolarów, globalny rynek metalowy jest stosunkowo rozproszony. Na przykład z danych Iron and Steel Statistics Bureau wynika, że w sektorze hutniczym w 2008 r. 15 największych firm kontrolowało zaledwie 36 proc. globalnej produkcji. Proces ten został zahamowany w ub.r. Także bieżący rok nie zaczął się najlepiej. Zgodnie z informacjami zebranymi przez Mergermarket, w pierwszym kwartale 2009 r. zawarto jedynie 14 transakcji, w porównaniu z 47 w analogicznym okresie ubr.

– Światowy kryzys finansowy przyczynił się do rezygnacji lub przynajmniej zawieszenia na jakiś czas planów związanych z przejęciami spółek również w polskim sektorze hutniczym. – uważa Artur Maziarka, dyrektor w dziale audytu Deloitte. – O ile produkcja stali w Polsce jest już mocno skonsolidowana, o tyle stosunkowo rozdrobniony jest rynek dystrybutorów produktów stalowych – i właśnie w tym sektorze należałoby się spodziewać ożywienia działań zmierzających do większej konsolidacji branży.

Zdaniem ekspertów Deloitte, w uprzywilejowanej sytuacji znajdują się firmy posiadające znaczne zasoby gotówki. Niektóre z nich mogą wykorzystać okazję do takiego pozycjonowania, która umożliwi im wzrost poprzez przejęcie słabszych konkurentów, czy też pozyskanie nowych klientów lub dostawców po niższej cenie.

– Sytuacja na rynku odbija się bardzo mocno na rentowności polskich producentów stali. – ocenia Artur Maziarka – Z jednej strony spadająca wielkość zamówień oraz spadające ceny ograniczają możliwość wzrostu przychodów ze sprzedaży. Z drugiej, huty stanęły wobec braku możliwości obniżenia lub nawet wzrostu niektórych kosztów produkcji, np. cen energii.

Według niego, w tych warunkach kluczem do rentowności stała się poprawa efektywności. W latach ubiegłych działania zmierzające do podniesienia efektywności były również podejmowane, ale skupiano się głównie na modernizacji procesu produkcji i podniesieniu jego wydajności. „Ograniczone środki na nowe inwestycje, jak również brak jasnych perspektyw zwrotu z tych inwestycji, powodują, że obecnie przedsiębiorstwa koncentrują swoje działania na redukcji kosztów, w tym również kosztów wynagrodzeń pracowników”. – stwierdza Artur Maziarka.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP