MSP nadal czeka na odpowiedź QIA ws. stoczni

MSP nadal czeka na odpowiedź QIA ws. stoczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W niedzielę upływa ostateczny termin, w którym Qatar Investment Authority ma dać odpowiedź, czy zaangażuje się w projekt przejęcia praw do zakupu majątku stoczni Gdynia i Szczecin po dotychczasowym inwestorze funduszu Stichting Particulier Fonds Greenrights - powiedział PAP rzecznik resortu skarbu Maciej Wewiór.

Dodał, że w poniedziałek ministerstwo poinformuje Komisję Europejską, czy QIA zdecydował się przystąpić do projektu.

- Jeśli dzisiaj katarski inwestor nie podejmie pozytywnej decyzji w sprawie stoczni, zwrócimy się do Komisji Europejskiej o powtórzenie procedury przetargowej sprzedaży majątku zakładów - powiedział Wewiór.

Na pytanie PAP, czy jeśli transakcja nie zostanie sfinalizowana, to minister skarbu Aleksander Grad poda się do dymisji, rzecznik odpowiedział: "szef resortu skarbu jest do dyspozycji premiera".

Premier Donald Tusk zapewnił w piątek, że katarski partner wciąż jest zainteresowany majątkiem stoczni w Gdyni i Szczecinie.

Zdaniem Grada rząd i resort skarbu zrobił wszystko co było możliwe w sprawie stoczni. Dotychczasowy inwestor stoczni fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights nie wpłacił w wyznaczonym terminie pieniędzy za majątek zakładów.

- Zdarza się, że kupujący napotyka na takie trudności, których wcześniej nie przewidział. Proszę nie mieć pretensji do rządu, że ktoś, kto wylicytował (majątek stoczni - PAP), ma dzisiaj z jakichś powodów problemy ze zrealizowaniem do końca tego kontraktu - mówił w czwartek minister podczas posiedzenia sejmowej komisji skarbu.

Dodał, że jest to "problem czysto finansowy, gospodarczy inwestora", spowodowany trudną sytuacją w przemyśle stoczniowym; inwestor zastanawia się, czy kapitał który zaangażuje w stocznie, zwróci się w ciągu najbliższych 10-15 lat.

Z problemami finansowymi - jak mówił Grad - borykają się m.in. duńska stocznia Odense Steel Shipyard oraz litewska Lithuania Baltija Shipyard, które mają być wystawione na sprzedaż. Jego zdaniem, zwiększona konkurencja na rynku stoczniowym wynika ze wzrostu wydajności stoczni w krajach o taniej sile roboczej na Dalekim Wschodzie, w szczególności w Chinach. Przypomniał, że również niemieckie stocznie Wadan Yards ogłosiły bankructwo, ponieważ od lutego 2008 r. nie otrzymały nowych zamówień.

Minister skarbu zapowiedział, że jeżeli projekt nie zostanie sfinalizowany, to zostanie wszczęta procedura utraty wadium przez dotychczasowego inwestora (8 mln euro), kar umownych i dodatkowego odszkodowania, a także przeprowadzony ponowny przetarg na zakup stoczni.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MSP nadal czeka na odpowiedź QIA ws. stoczni

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!