Nadchodzi kolejna seria stoczniowych przetargów

Nadchodzi kolejna seria stoczniowych przetargów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarządca kompensacji Roman Nojszewski powiedział PAP, że prawdopodobnie w przyszłym tygodniu ukażą się ogłoszenia w prasie dotyczące przetargów na sprzedaż części majątku stoczni Gdynia i Szczecin, które nie znalazły w ubiegłym roku nabywców.

Najwcześniej mogłyby one odbyć się po 8 tygodniach od daty ogłoszenia ich w prasie.

W przypadku stoczni Gdynia inwestorzy będą mogli nabyć m.in. duży dok o wartości ok. 100 mln zł oraz ośrodek wypoczynkowy. Jeśli chodzi o stocznię Szczecin, będą to m.in. dwie pochylnie.

Nojszewski podkreślił, że Komisja Europejska zgodziła się na przeprowadzenie kolejnych licytacji aktywów obu zakładów.

"Od momentu ogłoszenia przetargów w prasie musi minąć co najmniej 8 tygodni, by można było je przeprowadzić. Inwestor musi mieć czas na zapoznanie się z wystawianymi na aukcji aktywami" - podkreślił zarządca kompensacji (odpowiedzialny za sprzedaż części majątku obu stoczni).

Wiceminister skarbu Adam Leszkiewicz zapowiedział w rozmowie z PAP, że przetargi na części majątku stoczni Gdynia i Szczecin powinny odbyć się w połowie lipca. Natomiast wcześniej, w pierwszej dekadzie lipca, będą przyjmowane wadia od zainteresowanych inwestorów.

Nojszewski wyjaśnił, że przetargi w sprawie niesprzedanych w ubiegłym roku części majątku zakładów w Gdyni i Szczecinie to dwa odrębne postępowania. "Oznacza to, że nie muszą one odbywać się równolegle" - powiedział.

Leszkiewicz przyznał, że nie podjęto jeszcze decyzji, czy te dwa procesy będą odbywać się równolegle, czy np. najpierw zostanie przeprowadzony przetarg na aktywa stoczni Szczecin, a potem stoczni Gdynia.

Kontynuowanie sprzedaży stoczniowych aktywów ma się odbywać zgodnie z tzw. specustawą stoczniową oraz wymogami Komisji Europejskiej. Chodzi o sprzedaż części majątku stoczni w otwartych, nieograniczonych przetargach, gdzie o wyłonieniu zwycięzcy decydowałaby najwyższa cena.

"Od ostatnich stoczniowych przetargów upłynęło 5 miesięcy. Mamy nadzieję, że poprawiająca się sytuacja gospodarcza na świecie wpłynie na zwiększenie zainteresowania na postoczniowe składniki majątkowe wśród inwestorów. Zapowiedział, że o uruchomieniu tego procesu zostaną poinformowani m.in. PAIiZ, resort gospodarki, Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz placówki dyplomatyczne" - powiedział Leszkiewicz. Dodał, że będą one mogły pomóc w poszukiwaniu inwestorów.

W wyniku przeprowadzonych w ubiegłym roku przetargów i aukcji nabywców znalazło 25 z 37 pakietów majątku stoczni Gdynia. W przypadku szczecińskiego zakładu było to 9 spośród 19 pakietów.

26 listopada podczas internetowego przetargu część majątku zakładu w Gdyni wylicytowały firmy Energomontaż Północ Warszawa i Stocznia Nauta Gdynia na łączną sumę około 90 mln zł. Z kolei w połowie grudnia spółki Crist i Rubo wygrały aukcję na część aktywów stoczni Gdynia o wartości prawie 47 mln zł. Łącznie podczas przetargów w maju, listopadzie i grudniu ub.r. udało się zbyć aktywa zakładu o wartości 173 mln zł.

Pod koniec listopada konsorcjum osób fizycznych wylicytowało natomiast część majątku stoczni Szczecin na kwotę ponad 10 mln zł, a Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia na sumę 211,6 tys. zł.

Nojszewski poinformował, że obecnie są prowadzone procedury sądowe, dzięki którym zostanie sporządzona i zatwierdzona lista wierzycieli obu stoczni. W przypadku stoczni Gdynia i Szczecin szacunkowa wartość wierzytelności zgłoszonych do sądu wynosi odpowiednio 1,5 mld zł i 1,2 mld zł.

6 listopada 2008 r. Komisja Europejska uznała, że udzielona zakładom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna jest nielegalna. Zgodnie z planem uzgodnionym z KE, podzielony na części majątek stoczni został wystawiony na sprzedaż, a pracownicy zwolnieni. Szczegóły związane z wyprzedażą majątku zostały zawarte w tzw. specustawie stoczniowej.

W maju 2009 r. katarski Fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights wylicytował główne części majątku stoczni w Gdyni i Szczecinie. Inwestor, choć wpłacił wadium w wysokości 8 mln euro, nie zapłacił jednak całości pieniędzy. Później nad przejęciem aktywów stoczni zastanawiała się katarska rządowa agencja Qatar Investment Authority, ale ostatecznie wycofała się z inwestycji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nadchodzi kolejna seria stoczniowych przetargów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!