PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nauta woduje statek na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej

Autor: wnp.pl (PS)
14-03-2014 15:38

W Stoczni Nauta zwodowano wielozadaniowy statek typu PSV do obsługi platform wiertniczych, dla zamówiony przez norweską stocznię Hellesøy Verft AS.

To pierwsze wodowanie jednostki, zbudowanej na terenach pochylni Stoczni Gdańskiej, które zostały przywrócone do produkcji przez stocznię Nauta.
Podstawowym zadaniem statku będzie transport różnego rodzaju ładunków wykorzystywanych na platformach oraz zaopatrzenia dla załogi. Ponadto będzie mógł on być wykorzystywany do gaszenia pożarów na platformach i zbierania rozlanego oleju.
Operatorem jednostki będzie firma SIEM Offshore.

Na statku (nośność 5 500 DWT) zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań. Siłownia została wyposażona w napęd typu Diesel Electric z silnikami podwójnego paliwa - Marine Diesel Oil oraz LNG. Wielofunkcyjna jednostka posiada również najnowocześniejszy system do zwalczania pożarów, obszerny pokład roboczy oraz kompletną instalację niezbędną do wykonywania przewidzianych dla niej zadań.

Statek powstał we współpracy z biurem projektowym Wärtsilä Ship Design. Jego budowę rozpoczęto w połowie lipca 2013 r. i zakończono w rekordowym terminie ośmiu miesięcy.

Była ona prowadzona równolegle z odbudową infrastruktury stoczniowej, na przejętym przez Nautę od Synergii 99 terenie pochylni w Stoczni Gdańsk. W ciągu kilku miesięcy Nauta ożywiła tereny i infrastrukturę, które przez dłuższy czas pozostawały niezagospodarowane.

Dotychczas w tym miejscu Nauta zbudowała także dwa sejnery rybackie, wstawki do przedłużenia specjalistycznego statku Havila Phoenix czy konstrukcje offshore. Realizacja kontraktu dla norweskiego odbiorcy jest kolejnym przykładem rewitalizacji i rozwoju polskiej branży stoczniowej.

- Kilka lat temu uznaliśmy, że stocznie w Polsce odżyją jako nowy biznes oparty na dwóch filarach: typowej produkcji okrętowej i budowie jednostek offshore – powiedział Wojciech Dąbrowski, prezes ARP, do której należy grupa MARS Shipyards&Offshore. - Takie jednostki powstają w polskich stoczniach, także z wykorzystaniem infrastruktury, która wcześniej należała do Stoczni Gdańskiej.

Stocznia Remontowa Nauta jest jedną z najstarszych takich zakładów Polsce (działa od 1926 r.). W ostatnich latach jej działalność związana była przede wszystkim z remontami statków, jednak od 2012 r. stocznia systematycznie tworzy portfel zamówień na budowy nowych jednostek, zwiększając także potencjał produkcyjny.

Pod koniec 2012 r. stocznia przeniosła większość swojej działalności na tereny przy ul. Czechosłowackiej w Gdyni, zyskując dłuższe nabrzeża, warsztaty wyposażeniowe oraz dostęp do dwóch suchych doków. Dzięki temu stocznia może obsługiwać nawet największe jednostki pływające na Bałtyku.

Stocznia wchodzi w skład grupy MARS Shipyards&Offshore, zarządzanej przez należący do ARP S.A. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty MARS.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP