Od 2017 może wejść w życie część ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego

Od 2017 może wejść w życie część ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

1 stycznia 2017 r. może wejść w życie tylko część przepisów ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego. Wiceminister gospodarki morskiej Paweł Brzezicki powiedział, że od 2017 r. wejdą w życie zapisy dot. zerowej stawki VAT; ws. zryczałtowanego podatku decyzję musi podjąć KE.

Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2017 r., stwarza dogodniejsze warunki dla rozwoju przemysłu stoczniowego - ma uruchomić masową produkcję statków w polskich stoczniach, w szczególności w stoczni w Szczecinie i w Gdyni.

Podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wiceminister gospodarki morskiej poinformował, że 1 stycznia 2017 roku wejdą w życie zapisy ustawy dotyczące zerowej stawki podatku VAT.

"Można powiedzieć, że najważniejsza część ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego wchodzi w życie od nowego roku" - powiedział PAP uczestniczący w posiedzeniu komisji członek zarządu Remontowa Holding w Gdańsku Arkadiusz Aszyk.

Brzezicki wyjaśnił, że "Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ub. tygodniu notyfikował do Komisji Europejskiej elementy ustawy dotyczące zapisów o zryczałtowanym podatku i do czasu pozytywnego rozpatrzenia przez Komisję ten element ustawy o aktywizacji przemysłów okrętowych nie będzie aktywny".

"Jeżeli Komisja nie zgłosi żadnych zastrzeżeń i w ciągu dwóch miesięcy nie wyda oficjalnej decyzji, uznaje się, że decyzja jest pozytywna. KE może wydać decyzję wcześniej" - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji jest jednym z instrumentów wsparcia przemysłu okrętowego wprowadzonym przez ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego (...) Stanowi instrument pomocy publicznej i jako taki musi uzyskać pozytywną opinię Komisji Europejskiej" - czytamy w komunikacie ministerstwa.

Podkreślono, że "przedsiębiorcy będą mogli dokonać wyboru podatku zryczałtowanego dopiero z chwilą wydania przez KE pozytywnej decyzji w zakresie jego zgodności z rynkiem wewnętrznym".

Ustawa wprowadza możliwość wyboru między obecnym 19-proc. CIT-em lub PIT-em a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Przewiduje też stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających - zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT.

Nowe prawo przewiduje też poszerzenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT.

Brzezicki poinformował, że "jest rozszerzona zarówno lista jednostek, które mogą być sprzedawane bez VAT, jak też (...) wyposażenie nie tylko do statku remontowanego, ale również nowo budowanego - może być dostarczane do stoczni bez obciążania stoczni podatkiem VAT". Ocenił, że "poprawia to wskaźniki kapitału obrotowego w stoczniach w sposób znaczący, przy zastosowaniu tej ustawy".

Powiedział, że zerową stawką VAT objęte będą różnego rodzaju usługi - najmu, dzierżawy, leasingu, czarteru jednostek pływających oraz najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek. "Jest to dosyć szerokie uprawnienie dla stoczni" - ocenił.

Według obowiązujących dotychczas przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w komponenty związane z budową statku, płacą 23-proc. VAT. Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego podatku. W myśl nowej ustawy stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie płaciłaby VAT-u.

Wiceminister gospodarki morskiej poinformował podczas posiedzenia sejmowej komisji, że wdrożenie ustawy wymaga wielu dokumentów implementujących. Dodał, że obecnie resorty gospodarki morskiej oraz finansów pracują nad rozporządzeniami dotyczącymi m.in. wzorów i certyfikatów związanych z produkcją stoczniową.

Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Od 2017 może wejść w życie część ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!