Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PE chce wymusić ekologiczne złomowanie statków

Autor: wnp.pl (PIM)
08-04-2013 14:27

Parlament Europejski chce zmusić armatorów z Unii Europejskiej do złomowania starych jednostek w zaaprobowanych przez UE firmach. Ma w tym pomóc odpowiednie ustawienie wysokości opłat recyklingowych i wprowadzenie kar za wysłanie statku do złomowania poza sieć wskazanych firm, czyli głównie do krajów rozwijających się.

Serwis Recycling Today poinformował, że komisja ochrony środowiska Parlamentu Europejskiego przedstawiła znowelizowane przepisy, które mają zachęcić do złomowania starych statków w firmach, robiących to w sposób zaaprobowany przez Unię Europejską. Co prawda przepisy wskazują, że zakłady mogą się znajdować w dowolnym punkcie świata, ale Carl Schlyter, kierujący procesami legislacyjnymi w Parlamencie Europejskim niejako wskazał winnych, mówiąc że ma to położyć kres „lekkomyślnemu złomowaniu w krajach rozwijających się”.
- Obecnie większość statków z Unii Europejskiej pod koniec eksploatacji jest wysyłana do krajów Azji Południowo - Wschodniej, gdzie są wyciągane na plaże, a znajdujące się na nich niebezpieczne substancje szkodzą środowisku i zdrowiu ludzi - powiedział Schlyter. Komisja uznała, że będą do tego potrzebne odpowiednie zachęty finansowe i według założeń polityków jednym ze źródeł zachęt finansowych miałby być fundusz recyklingowy, finansowany przez branżę okrętową.

Nowe przepisy mają dotyczyć statków z UE, ale według założeń fundusz ma być dostępny także dla statków spoza unii. Fundusz miałby być zorganizowany według zasady „zanieczyszczający płaci” - statki mogłyby wybierać między roczną opłatą bezpośrednio na konto funduszu lub dokonywaniem opłaty w każdym porcie na terenie Unii Europejskiej. Opłaty musiałyby uiszczać także statki spoza UE. Według Parlamentu Europejskiego zbieranie opłaty w każdym porcie pozwoli wyeliminować próby unikania jej poprzez rejestrację statków poza unią. Statki byłyby także zobligowane do przygotowania zestawienia znajdujących się na pokładzie materiałów niebezpiecznych i w razie przewożenia większej ilości podlegałyby karom. Z opłaty byłyby zwolnione te statki, które uiściłyby finansową gwarancję, że w celu obsługi i recyklingu korzystają tylko z zakładów wskazanych przez UE.

Projekt przewiduje także kary w przypadku gdy statek trafi do złomowania w którymś z krajów rozwijających się ( w zakładzie nie rekomendowanym przez UE) w czasie krótszym niż rok od sprzedania go.

Głosowanie tych przepisów przez parlament jest przewidziane podczas najbliższej sesji plenarnej.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP