PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PGZ: chcemy umieścić w Bumarze-Łabędy centrum gąsienicowe

Autor: PAP
19-12-2014 16:39
PGZ: chcemy umieścić w Bumarze-Łabędy centrum gąsienicowe

W ramach trwającego procesu konsolidacji polskiej zbrojeniówki wchodzący w skład Polskiego Holdingu Obronnego i zatrudniający ponad 2 tys. osób Bumar-Łabędy staje się częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Intencją Polskiej Grupy Zbrojeniowej jest umieszczenie w Bumarze-Łabędy w Gliwicach centrum gąsienicowego dla całej grupy; teraz zakład powinien przygotować ofertę polonizacji pozyskanego podwozia do armatohaubicy Krab - przekazali w piątek przedstawiciele PGZ.

W piątek związkowcy z Bumaru-Łabędy po raz kolejny wyrazili swój niepokój co do przyszłości zakładu. Ich zdaniem, po utracie kontraktu na dostawę kompletnych podwozi gąsienicowych do samobieżnej armatohaubicy Krab znalazł się on w dramatycznej sytuacji. Zapowiedzieli w związku z tą sprawą demonstracje oraz wnioski do prokuratury i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
"Utrata tego kontraktu może oznaczać dla naszego zakładu początek likwidacji. Nasze podwozia są gotowe do wdrożenia. Seryjną produkcję moglibyśmy rozpocząć od początku przyszłego roku. Zamiast tego MON postanowił kupić za publiczne pieniądze znacznie droższe, choć wcale nie lepsze zagraniczne podwozia. W tej sytuacji jesteśmy zmuszeni rozpocząć przygotowania do akcji protestacyjnych" - przekonywał w rozesłanej mediom informacji szef Solidarności w Bumarze-Łabędy Zdzisław Goliszewski.

W środę główny producent Kraba - należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Huta Stalowa Wola - podpisała umowę na dostawę podwozi gąsienicowych do tej armatohaubicy z południowokoreańską firmą Samsung Techwin.

Pierwsze egzemplarze armatohaubicy - jej wieża jest produkowana na brytyjskiej licencji - otrzymały krajowe podwozie, które okazało się wadliwe. W 2012 r. armia otrzymała osiem wozów. W trakcie prób eksploatacyjnych w blachach podwozia pojawiały się pęknięcia, kłopoty sprawiał układ paliwowy, przegrzewał się silnik. HSW miała dostarczyć poprawione wozy w 2015 r., ale kolejne próby ze zmodyfikowanym podwoziem wykazały nowe problemy.

Jak mówił w środę w Warszawie wiceminister obrony Czesław Mroczek, HSW w sierpniu br. oświadczyła, że nie dostarczy produktu w dotychczasowej konfiguracji. W tej sytuacji MON zdecydował się na "lekkie przesunięcie terminu" i pozyskanie nowoczesnego, choć sprawdzonego już rozwiązania. Docelowo ze 120 Krabów 36 ma mieć podwozia wyprodukowane w Korei, podwozia dla 84 mają już być wytwarzane na licencji w Polsce.

Związkowcy z Bumaru-Łabędy akcentują, że zgodnie z założeniami przyjętego przez MON Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych do końca 2025 r. w polskiej armii miałoby funkcjonować pięć w pełni wyposażonych dywizjonów armatohaubic Krab. Łącznie oznacza to produkcję 120 Krabów. Zdaniem związkowców wykonanie podwozi dla tego zamówienia dawałoby Bumarowi-Łabędy szansę na przetrwanie do czasu uruchomienia produkcji nowego polskiego czołgu PL-01, co według wcześniejszych zapowiedzi miałoby nastąpić w perspektywie kilku lat.

KOMENTARZE (14)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 585 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP