Polska Grupa Zbrojeniowa i Polski Rejestr Statków będą współpracować przy realizacji projektów związanych z programami Miecznik i Czapla. PGZ chce skorzystać z doświadczenia PRS w zakresie przepisów międzynarodowych i wymagań stawianych przez Towarzystwo Klasyfikacyjne samym okrętom, jak i dokumentacji technicznej.
- Polska Grupa Zbrojeniowa buduje sieć kooperantów w ramach polskiego przemysłu stoczniowego i systemów morskich. Takie działanie zapewni MON i Marynarce Wojennej RP możliwość zakupu polskich produktów realizowanych przez najlepszych specjalistów w kraju - podkreślił Wojciech Dąbrowski, prezes PGZ. - Priorytet to Miecznik i Czapla. Potem będziemy z PRS starać się o realizację kolejnych projektów - dodał.
PRS posiada również bogate doświadczenie w nadzorze nad budową i eksploatacją statków oraz innych obiektów pływających. Aktualnie prowadzone projekty dotyczą budowy ORP Ślązak oraz Kormoran II. Z kolei PGZ dysponuje rozbudowanym zapleczem produkcyjno-usługowym w przemyśle stoczniowym i stalowym. W najbliższych latach, oprócz Miecznika i Czapli Grupa planuje starać się o realizację jeszcze co najmniej 10 innych projektów związanych z modernizacją Marynarki Wojennej RP. Grupa szacuje, że jej udział w programie zwalczania zagrożeń na morzu może wynieść 8,5 mld zł spośród 13,3 mld zł przeznaczonych na ten cel.
- Polski Rejestr Statków, jako narodowy klasyfikator, współpracuje z Marynarką Wojenną RP od wielu lat i jest należycie przygotowany, by służyć jej wszechstronną pomocą przy nadzorze technicznym nad budową okrętów oraz innych obiektów inżynierii morskiej, a także infrastruktury lądowej. Jest to warte przypomnienia u progu przystąpienia do realizacji programu modernizacji Sił Zbrojnych RP, w tym budowy nowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP - powiedział prezes Dariusz Rudziński, prezes Polskiego Rejestru Statków.
- W ramach współpracy ze strukturami NATO działamy w Stowarzyszeniu Towarzystw Klasyfikacyjnych krajów NATO-NSCA (Naval Ship Classification Association) oraz w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Bezpieczeństwa Okrętów Wojennych-INSA (International Naval Safety Association), których celem jest współpraca towarzystw klasyfikacyjnych krajów NATO ze strukturami Sojuszu w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji okrętów wojennych, a także rozwój nowych obszarów techniki morskiej - dodał.
Aktualny potencjał części stoczniowej PGZ skupionej wokół Grupy MARS Shipyards & Offshore to 600 mln zł rocznych przychodów, 1900 wysokiej klasy specjalistów oraz setki realizowanych kontraktów. PGZ finalizuje też rozmowy o przejęciu Stoczni Marynarki Wojennej i budowie na jej bazie silnego podmiotu, który będzie w stanie sprostać przyszłym oczekiwaniom MW RP. Zwiększa to znacznie możliwości PGZ w zakresie dalszego rozwoju i realizacji nowych kontraktów dla Marynarki Wojennej RP.