Pierwszy etap projektowania promu dla PŻB na ukończeniu

Pierwszy etap projektowania promu dla PŻB na ukończeniu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwszy etap projektowania promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej jest już na ukończeniu – poinformował PAP członek zarządu MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych Konrad Konefał. Jak dodał, jednocześnie prowadzone są prace w szczecińskiej stoczni.

W piątek w Szczecinie planowane jest położenie stępki pod budowę pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostka zostanie zbudowana przez Morską Stocznię Remontową Gryfia, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, będące częścią Polskiej Grupy Zbrojnej, jest zarządcą funduszu Mars, który jest głównym akcjonariuszem MSR Gryfia i Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

"Położenie stępki jest starą, morską tradycją; to bardzo ważny moment w procesie budowy statków - jest dniem oznaczającym formalny początek budowy statku, do którego towarzystwa klasyfikacyjne odnoszą przepisy i konwencje" - powiedział Konefał. Zaznaczył, że inauguracja projektu będzie "świętem dla wszystkich szczecinian, którzy zawiązani są z gospodarką morską". Przypomniał, że ostatnie wodowanie dużej jednostki w szczecińskiej stoczni odbyło się w 2009 r.

Konefał poinformował, że obecnie kończy się pierwsza faza prac nad projektem technicznym promu. Głównymi projektantami są Piotr Żelazek i Marek Nowak z biura Westcon Design. Od strony PŻB głównym konsultantem jest Stanisław Domagałło z biura NED-Project. Zaznaczył, że w "późniejszych etapach realizacji projektu przewidziany jest udział kilku renomowanych, polskich biur projektowych".

Dodał, że "równolegle z fazą projektową prowadzone są prace związane z przygotowaniem infrastruktury, na której powstanie prom". Według Konefała szczecińska stocznia wymaga modernizacji w zakresie m.in. instalacji gazów technicznych i energii elektrycznej, a także odnowienia transportu poziomego, czyli pojazdów samonośnych.

Prom pasażersko-samochodowy będzie miał długość przeszło 202 m i szerokość 30 m. będzie osiągał prędkość 18 węzłów. Pomieści 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 70 osób. Ciekły gaz naturalny to główne paliwo ,jakie będzie wykorzystywała jednostka. Prom zostanie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, w części rufowej usytuowane zostaną dwa główne pędniki typu Azipod. Będzie on przystosowany do pobierania paliwa do zbiorników z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu oraz portu w Ystad.

Konefał zaznacza, że obecnie trwa analiza dwóch głównych wariantów budowy promu dla PŻB. "Pierwszy z nich przewiduje budowę kadłuba z sekcji przygotowanych we współpracy z firmami kooperującymi z wykorzystaniem placu przy pochylni Wulkan, a następnie wyposażanie gotowego kadłuba już na pochylni. Natomiast drugi scenariusz zakłada budowę modułową z bloków wyprodukowanych m.in. przy udziale stoczni trójmiejskich będących częścią Polskiej Grupy Zbrojnej. W takim wariancie częściowo wyposażone bloki drogą morską trafiałyby do Szczecina, gdzie byłyby scalane na pochylni Wulkan" - powiedział. Decyzja dotycząca wyboru zostanie podjęta po analizach ekonomicznych. "Z pewnością będziemy chcieli, aby jak najwięcej marży zostało w Polskiej Grupie Zbrojnej" - podkreślił.

Pytany o właściwe rozpoczęcie budowy promu, czyli pierwsze cięcie blach, Konefał odpowiedział, że jest ono planowane na przełomie 2017 i 2018 r. "W czerwcu 2018 r. planowane jest rozpoczęcie cyklu pochylniowego. Według harmonogramu w 2019 r. prom będzie gotowy do zwodowania, by na początku 2020 r. został przekazany PŻB" - wyjaśnił.

Według informacji przekazanych przez MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych wiek graniczny dla eksploatacji promów wynosi 35 lat. "W skali globalnej średnia wieku promów wynosi około 28 lat. Dla porównania polskie porty obsługują promy, których średni wiek wynosi 28 lat. (…) Aby utrzymać pozycję na rynku dla krajowych armatorów niezbędna jest jak najszybsza wymiana floty. Specjaliści mówią, że aby utrzymać się na rynku, polscy armatorzy muszą wprowadzić do eksploatacji w najbliższym czasie od 8 do 10 nowych promów, które będą spełniały zaostrzające się wymogi środowiskowe" - informuje fundusz.

Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Cracovia to najnowszy zakupiony prom wybudowany w 2002 r., który rozpocznie swoją pracę na Morzu Bałtyckim w lipcu br. Jednostki PŻB pływają na trasach: Gdańsk-Nynashamn, oraz Świnoujście-Ystad.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pierwszy etap projektowania promu dla PŻB na ukończeniu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!