-
Autor: MIW
Opublikowano: 22 sty 2018 13:24
Ministerstwo Edukacji Narodowej dofinansuje projekt „Kształcenie dualne - dobry start w zawodach branży górniczo–hutniczej”. W ramach tego pilotażowego przedsięwzięcia stworzonych zostanie 7 modelowych programów nauki dla branży górniczo-wiertniczej i hutniczo-odlewniczej.
• Adresatami przedsięwzięcia będą szkoły techniczne, młodzież z I i II klasy szkół branżowych i techników, a także duże, małe i średnie przedsiębiorstwa.
• Realizacja projektu pozwoli kształcić kadry w takich zawodach jak technik odlewnik, hutnik, technik górnictwa podziemnego czy odkrywkowego.
• Na jego dofinansowanie w ramach programu POWER Ministerstwo Edukacji Narodowej przeznaczyło ponad 680 tys. zł z unijnych funduszy.
- To pierwsza tego typu precyzyjna odpowiedź na potrzeby i oczekiwania rynku pracy dla branż górniczo-wiertniczej i hutniczo-odlewniczej – podkreśla prof. Barbara Piontek, zastępca prezesa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To właśnie KSSE wspólnie z Głównym Instytutem Górnictwa oraz Katedra Odlewnictwa Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej realizować będzie ten projekt. Na jego dofinansowanie w ramach programu POWER Ministerstwo Edukacji Narodowej przeznaczyło ponad 680 tys. zł. z unijnych funduszy.
Projekt będzie realizowany do grudnia 2019 r. Jak tłumaczy Barbara Piontek, jego adresatem będą szkoły techniczne, młodzież z I i II klas szkół branżowych i techników, a także duże, małe i średnie przedsiębiorstwa.
– Stworzymy 7 modelowych programów takiej nauki w ramach branż górniczo-wiertniczej i hutniczo-odlewniczej dla zawodów technik wiertnik, odlewnik, hutnik, górnictwa podziemnego, odkrywkowego czy otwartego, a także technik przeróbki kopalin stałych – dodaje wiceprezes Piontek.
Jak tłumaczy KSSE, wspólnie z partnerami wypracuje modelowe rozwiązania przeznaczone dla każdej profesji (np. umowy pomiędzy szkołą a pracodawcą, programy zajęć praktycznej nauki zawodu realizowane u pracodawców, rozwiązania dla opiekunów praktyk po stronie szkoły i firmy czy ścieżki budowy kompetencji).
– Zbudujemy konkretne programy nauczania dla przedsiębiorców i system ewaluacji pozyskanych kompetencji dla szkół – podkreśla wiceprezes Piontek.
Projekt zakład też zaangażowanie pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu poprzez opracowanie ram jakości stażów i praktyk dla uczniów realizujących kształcenie praktyczne w przedsiębiorstwach, z uwzględnieniem europejskich ram staży zawodowych oraz opracowanie modelowych programów praktycznej nauki zawodu dla zawodów prowadzących kształcenie na poziomie technika. Kolejnym etapem będzie wdrożenie proponowanych rozwiązań i ich weryfikacja w trakcie pilotażu. Obejmie on po jednym z zawodów w obu monitorowanych branżach.
– Testując proponowane rozwiązania w praktyce, dowiemy się, co i jak trzeba zrobić, aby podnieść jakość kształcenia praktycznego w tych zawodach – oceniła zastępca prezesa KSSE.
– Chcemy, aby uczeń po ukończeniu szkoły technicznej pracował w zdobytym zawodzie i był poszukiwany przez pracodawcę – dodała.
KOMENTARZE (2)