XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pół miliarda od państwa dla stoczni

Pół miliarda od państwa dla stoczni
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Skarb państwa ma kupić za 515 mln złotych nowe akcje Stoczni Gdynia. Państwowa pomoc posłuży oddłużeniu znajdującej się na krawędzi bankructwa firmy. Dzięki temu możliwa będzie jej prywatyzacja - pisze Gazeta Wyborcza.

Na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy spotkają się w poniedziałek właściciele Stoczni Gdynia, największego producenta statków w Polsce. Choć wśród wspólników są prywatne firmy (np. izraelski armator, który buduje w Gdyni statki), to decydujący głos mają przedstawiciele skarbu państwa, którzy kontrolują 53 proc. akcji stoczni.

I to do nich należeć będzie decyzja w sprawie najważniejszego punktu porządku obrad - podwyższenia kapitału zakładowego Stoczni Gdynia o 515 mln zł. Tyle pieniędzy od skarbu państwa - w gotówce i akcjach giełdowych spółek - ma w lipcu trafić do kasy stoczni, w celu spłaty jej zadłużenia - informuje GW.

- Decyzja o oddłużeniu jest już pewna, ale nie zapadnie w poniedziałek - zdradza GW jeden z pomorskich posłów PiS. - Dojdzie do 10-dniowej przerwy w obradach.

- Parę dni opóźnienia nie odgrywa dla nas większej roli. Najważniejsze jest to, żeby decyzja o oddłużeniu została podjęta, bo to krok w kierunku prywatyzacji - mówi Janusz Wikowski, rzecznik Stoczni Gdynia. - Pozbawiona balastu przeszłości stocznia stanie się od razu bardziej atrakcyjna dla inwestorów. Po oddłużeniu przystąpimy do rozmów z inwestorami.

Ale zdaniem GW z prywatyzacją tej firmy rząd i tak jest opóźniony. Według utworzonego na początku 2007 r. przez Ministerstwo Gospodarki harmonogramu Stocznia Gdynia miała być sprywatyzowana do 30 czerwca. I choć cały czas są zainteresowani zakupem stoczni inwestorzy: Rami Ungar, armator z Izraela i ukraiński Związek Przemysłowy Donbasu, to wiadomo, że prywatyzacja zajmie jeszcze przynajmniej pół roku.

Szybka prywatyzacja jest podstawowym żądaniem Komisji Europejskiej, która od 2005 r. prowadzi śledztwo w sprawie pomocy publicznej udzielonej przez państwo trzem polskim producentom statków: Stoczni Gdynia, Stoczni Szczecińskiej Nowa i Stoczni Gdańsk.

Urzędnicy z Brukseli w obawie przez nieuczciwą konkurencją na europejskim rynku stoczniowym chcą, by państwo oddało kontrolę nad tymi stoczniami prywatnym inwestorom. "Karą" za już udzieloną pomoc, np. w postaci otrzymanych przez stocznie preferencyjnych pożyczek czy gwarancji kredytowych, ma być redukcja ich mocy produkcyjnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pół miliarda od państwa dla stoczni

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!