Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Położenie stępki w szczecińskiej stoczni to milowy krok polskiego przemysłu morskiego

Autor: PAP
25-06-2017 11:21
Położenie stępki w szczecińskiej stoczni to milowy krok polskiego przemysłu morskiego
Fot. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi

Położenie stępki pod budowę nowego promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej to milowy krok polskiego przemysłu morskiego – mówi PAP dr inż. Andrzej Montwiłł z Akademii Morskiej w Szczecinie.

Polskie stocznie nie powinny skupiać się na wąskiej specjalizacji, ale na rozwoju, który będzie odpowiedzią na zapotrzebowania światowych rynków - dodał ekspert.
W piątek na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego (SPP) uroczyście położono stępkę pod nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB). Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową sekcji stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB. Prom będzie pływał na trasie Gdańsk - szwedzki port Nynashamn. Czytaj więcej: Uroczyste położenie stępki pod prom dla PŻB w szczecińskiej stoczni

Według dyrektora Instytutu Zarządzania Transportem Akademii Morskiej w Szczecinie dr inż. Andrzeja Montwiłły, położenie stępki "należy umieścić jako milowy krok na osi rozwoju polskiego przemysłu morskiego powstałego na gruzach tradycyjnego przemysłu stoczniowego".

"Czy stocznia ma potencjał do pełnego jego zbudowania tu na miejscu, czyli od wyposażenie na wodzie aż do jednostki gotowej do eksploatacji, to zależeć będzie od dalszych działań tych, którym polski rząd postawił takie zadanie. Bo przecież ostatnie kilkanaście miesięcy to działania rządu, który postawił sobie za cel wzmocnienie potencjału gospodarki morskiej na Pomorzu Zachodnim przywracając równowagę pomiędzy dwoma podstawowymi ośrodkami w Polsce położonymi na dwóch krańcach polskiego wybrzeża" - wyjaśnił ekspert.

Pytany czy szczecińska stocznia jest przygotowana do budowy promu, Montwiłł odparł, że Szczeciński Park Przemysłowy promu fizycznie nie zbuduje bo nie ma jak. Według eksperta powinna zostać stworzona grupa zarządzająca, "która przygotuje struktury, powiązania klastrowe i pomoże kontraktorom i dostawcom w przygotowaniu się do budowy nowoczesnych, technologicznie zaawansowanych promów dla polskich armatorów promowych".

Rozwiązanie takie, zdaniem eksperta, uchroni stocznię przed możliwym bankructwem i upadkiem firmy. "Kiedy zbudujemy zamówione promy i nie będzie zleceń na kolejne wielkie jednostki, to każdy +rozejdzie się do swoich zajęć+ i nie będzie znowu na bruku kilku tysięcy bezrobotnych. Bo jak Szczeciński Park Przemysłowy zrobi z siebie wielką stocznię, to za kilka lat +będzie powtórka z rozrywki+" - zaznaczył.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP