Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska wciąż "trwa" w kulturze betonu

Autor: Konstrukcje stalowe
15-07-2017 13:52 |  aktualizacja: 15-07-2017 12:57

W budownictwie dysponujemy trzema głównymi materiałami: stalą, betonem i ciągle jeszcze drewnem. Z żadnego z tych tak różnych materiałów nie można i nie warto rezygnować. Każdy z nich ma miejsce w budownictwie, ale istotne jest, by został zastosowany z odpowiednim wykorzystaniem właściwych mu cech. I tutaj dochodzimy do czegoś, co widzę jako podstawowy problem: ujęcie konstrukcji stalowych w kształceniu inżynierów na polskich uczelniach technicznych - mówi LECH CISZAK, prezes zarządu Zeman HDF, wiceprezes Polskiej Izby Konstrukcji Stalowych, w rozmowie z Jerzym Bojanowiczem.

Nie mogę spokojnie myśleć o tym, że do kilku naszych projektów tuż za Odrą kupowaliśmy sprefabrykowane, przycięte w 3D rury - znakomicie sfazowane do składania w konstrukcji i spawania. Podobne elementy kupowaliśmy na Słowacji. Bo w kraju albo nie znaleźliśmy wykonawcy albo zaproponowana cena była za wysoka.

• Dlaczego?

- Bo wytwórnie nie mają odpowiednich maszyn? Bo za mało jest projektów zawierających konstrukcje z takimi elementami, a gdy popyt na taką usługę jest mały, to staje się droga. Maszyny są przecież amortyzowane, a kredyty spłacane. Nie odpowiem jednoznacznie na pytanie - dlaczego? Wiem, że taniej kupiłem za ganicą.

• Jak Pan widzi przyszłość branży, bo - z jednej strony - mówi się o robotyzacji, a z drugiej - Mostostal Warszawa wybudował drugi most, w którym zarówno dźwigary jak i płyta pomostowa są wykonane z kompozytu FRP - kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację i montażcałego ustroju nośnego w jeden dzień?

- Kompozyty są jedną z technologii, która nie przewróci segmentu konstrukcji stalowych. Pierwszy na świecie stalowy most spawany został zbudowany wg projektu prof. Stefana Bryły w 1928 r. na rzece Słudwi pod Łowiczem. Wtedy to był eksperyment i wyzwanie. Pierwszy chyba w Polsce spawany most aluminiowy, dokładnie: kładkę dla pieszych - głównie studentów i pracowników Politechniki Śląskiej w Gliwicach, zbudowano w drugiej połowie lat 60. ub. wieku. Wykorzystywanie do budowy mostów kompozytów jest niszą, która - jeśli badania potwierdzą zasadność ich użycia - może się rozwinie.

Ale wielkowymiarowe materiały kompozytowe pewnych parametrów stali nie przeskoczą. I - uprzedzając pytanie - drukarki 3D też nie zniszczą branży.

W Wielkiej Brytanii 60% obiektów publicznych ma konstrukcje nośne wykonane ze stali, w Polsce - 15-20%. Dlatego uważam, że wytwórnie konstrukcji stalowych mogą znakomicie prosperować: "mamy jeszcze nad sobą powietrze" - jak w niemieckim porzekadle.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP